fallback

Инвестор.БГ очаква 10% дял от рекламния пазар в интернет за 2007 г.

Бъдещето на интернет в България е свързано с повишено доверие в информацията в мрежата, нарастващ дял на онлайн разплащанията и бурно развитие на революционния WEB 2.0

14:45 | 10.04.07 г.
Автор - снимка
Създател

През 2007 г. рекламният пазар в интернет ще генерира брутни приходи* около 20 млн. лв., а нетните ще възлязат на 12 млн. лв. От тях 1,2 млн. лв. ще са нетните приходи на Инвестор.БГ АД. Това прогнозира на пресконференция днес изпълнителният директор на интернет компанията Любомир Леков. За сравнение, приходите от продажби на услуги на Инвестор.БГ за 2006 г. бяха над 622 хил. лв., което е ръст от над 260% спрямо предходната година. За първото тримесечие на 2007 пък групата отчита приходи в размер на 230 хил. лв., или увеличение от 170 на сто спрямо януари-март 2006 г. Общо за миналата година брутният агенционен пазар в България е бил около 12,5 млн. лв. (7 млн. нето). Само година преди това той е бил 5,6 млн. лв. Това означава ръст от над 110%. Най-много средства за реклама в интернет през 2006 г. са отделяли компаниите от сектор комуникации. Лидер в онлайн рекламата е Vivatel, следвана от БTК и Mtel. Банките и финансовите услуги за втора поредна година се нареждат на втора позиция. Като лидер се очертава банка ДСК, следвана от ОББ. Ръст на рекламните обеми за интернет спрямо 2005 г. се наблюдава и при компаниите от автомобилния бранш. Прави впечатление, че делът на интернет рекламата от общия рекламен пазар непрекъснато се увеличава, като очакванията за България са през следващите няколко години той да варира между 5 и 10%. Друга водеща тенденция на интернет пазара, която се забелязва от средата на миналата година, е окрупняването на средата посредством закупуването на по-малки или големи сайтове като придобиването на сайтовете Rabota.bg и Automedia.bg от Инвестор.БГ.

По думите на Любомир Леков, основна насока за развитие на интернет занапред ще бъде и все по-голямото разпространение на платените услуги, които вече започват да заменят някои от т.нар. пиратски сайтове.

Като пример той посочи легалното закупуване на музика онлайн, което вече съвсем не е непозната практика след българските потребители въпреки все още малката използваемост на кредитните карти като начин за онлайн разплащане.

„Все пак за мен е показателен фактът, че появата на големи хитове на утвърдени български изпълнители в нашия онлайн музикален магазин MP3.bg води до засилен интерес към легалното купуване на музика. Например след поредния хит на Ъпсурт отчетохме нараснал брой разплащания с кредитни карти въпреки останалите опции за плащане в сайта“, заяви Леков. „Когато говорим за бъдещето на интернет пространството, трябва задължително да подчертаем и бурното развитие на т.нар. WEB 2.0, което напълно и революционно ще промени сектора“, заяви, от своя страна, Надежда Шинева, директор Маркетинг в Инвестор.БГ АД. „Става дума за нов тип взаимодействие между интернет потребителите, при което те са тези, които генерират съдържание, обменят информация, сътрудничат си, изграждайки един нов тип уеб пространство. Това става посредством разширената употреба на най-различни нови технологии – Ajax, RSS, SOAP и много други, които водят до качествено изменение в уеб приложенията, до една нова версия на мрежата – именно WEB 2.0“, допълни Шинева. Сайтовете от групата на Инвестор.БГ също ще се развиват в тази посока, като началото вече е дадено от продукти като Zip.bg, Snimka.bg, Blog.bg, Start.bg.

„Благодарение на WEB 2.0 се забелязва нова тенденция и тя е повишаване на доверието към съдържанието в интернет“, коментира Ивайло Лаков, оперативен директор в Инвестор.БГ.

„Това е така, защото WEB 2.0 дава възможност самите потребители да обменят информация помежду си, а юзърите са наясно, че информацията идва не от професионалисти, които им натрапват едно или друго мнение, а от хора като тях самите“, допълни той. „Категорични сме, че интернет културата на потребителите в България вече е на много високо равнище. Това означава, че у нас има формирано интернет общество, което се състои от хора, знаещи много добре какво търсят и как да го получат. И тъй като в интернет обратната връзка е много силна, именно тя ще даде онзи тласък, който ще помогне на новата медия да измести традиционните, предлагайки нещо повече от информация – участие в създаването й“, каза още Лаков. 

Интернет компанията Инвестор.БГ АД е основана през 2000 г. Четири години по-късно, през юли 2004 г., тя реализира първото в България първично публично предлагане на акции (IPO), привличайки над 1 млн. лв. Всъщност това е и първото IPO на интернет компания в Централна и Източна Европа. През октомври същата година дружеството е листвано на Българската фондова борса, а акциите му започват да се търгуват с код IBG.

В момента в портфолиото на Инвестор.БГ АД влизат 14 продукта: Investor.bg, Dnes.bg, Tialoto.bg, Gol.bg, MP3.bg, Start.bg (а също и турския му аналог Start.web.tr), Snimka.bg, Blog.bg, Aha.bg, Zip.bg, Netkelner.bg, Rabota.bg, RSS.bg, а отскоро – и Automedia.bg. *Взима се предвид брутният агенционен пазар – рекламният пазар, който минава през рекламни агенции, а не е реализиран от директни сделки между рекламодател и медия. Нетните приходи се формират след приспадането на комисионите на рекламните агенции.

 

Свързани компании:

Инвестор.БГ АД(IBG)

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:12 | 08.09.22 г.
fallback