Над 240 млн. лв. ще бъдат усвоени за подобряване на инфраструктурата в страната. По този проект ще бъдат изключени 15 български общини от територията на страната ни. Това са общините по Черноморското крайбрежие, София, Пловдив, големите зимни курорти и някои от районите, включени в Натура 2000. Според Антонина Донева от Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ) общините, които се смятат за преурбанизирани, нямат шанс да получат средства по проекти за доизграждане на инфраструктура. В рамките на започналия днес 29-ти Панаир на туризма и свободното време във Варна бе представена националната референтна рамка и възможностите за усвояване на структурните фондове на ЕС. Панаирът се провежда в Двореца на културата и спорта в морската столица и е под мотото „Българският туризъм в ЕС“.
Повече възможности за печелене на проекти, свързани с изграждане и доизграждане на инфраструктура, имат така наречените тилни зони, където може да се развива културен, спа или селски туризъм. Малките общини имат шанс да кандидатстват с проекти, които са свързани с алтернативни форми на туризъм - фестивален, пешеходен (изграждане на екопътеки) и др.
Варна, София, Бургас и останалите градове с вече изградена инфраструктура имат шанс да кандидатстват по програми за атрактивност на градовете.
Ключовите критерии за одобрение на даден проект са обосновката на необходимостта му да е конкретна, както и да бъде конкурентоспособен и привлекателен. Голям шанс имат и такива, които дават идеи за преодоляване на сезонния характер на туризма и намаляване на концентрацията в туризма в дадения регион, не навреждат на околната среда и са социално отговорни.
Експерти от Министерство на финансите предупредиха, че за разлика от програма ФАР, където по-голямата част от парите се изплащаха авансово, при структурните фондове отпусканите авансови средства са от 7 до 20%. Така например, ако община Варна е бенефициент по проект за изграждане на даден път, то тя ще изтегли облигационен заем. Тук кредитирането не е в чистия си вид, предвид това, че пътищата са изключителна държавна собственост. В този смисъл програма ФАР се явява вид учебна за нас по отношение на това как се печелят и усвояват европари, стана ясно на днешната среща.
Един проект минава няколко нива на контрол, затова и програмите по структурните фондове към ЕС реално ще стартират най-рано в края на октомври 2007 г., добави Ангелина Тодорова от МФ.