fallback

Приватизацията на Параходство БМФ няма да се извърши през борсата

За приватизация ще бъдат предложени 70% от капитала на дружеството, реши Министерски съвет

14:34 | 07.02.07 г.
Автор - снимка
Създател

Министерският съвет прие стратегията за приватизация на Параходство Български морски флот ЕАД, съобщиха от кабинета.

За приватизация ще бъдат предложени 70% от капитала на дружеството, като до участие в приватизационната процедура ще се допускат инвеститори, които осъществяват дейност в областта на морските превози. В стратегията не се споменава за публично предлагане на акции на компанията на Българска фондова борса – София. Покупната цена на продаваните акции трябва да бъде оферирана и заплатена в лева или в евро, като няма да се допуска заплащане с непарични платежни средства.

Останалите 30% от капитала на БМФ ще бъдат предложени на купувача на мажоритарния пакет не по-рано от 5 години и не по-късно от 6 години след прехвърляне на собствеността върху продадените акции. Продажбата им ще се извърши при цена на акция не по-ниска от продажната цена, постигната преди това, е записано още в стратегията.

Ако в шестмесечен срок от датата на отправяне на предложението, продажбата на остатъчния пакет не бъде осъществена, държавата ще може да го предложи при спазване на нормативно установените общи условия и ред. До 10% от остатъчния пакет акции ще може да бъдат заплатени с непарични платежни средства, съгласно действащото законодателство.

Оферти за приватизацията на флота ще могат да подават компании или консорциуми, които за всяка една от последните три години са имали наети плавателни съдове с общ брутен тонаж от минимум 1,3 млн. тона. В консорциумите трябва да участва стратегически инвеститор с дял от минимум 70% от капитала. Другото изискване е компанията да има сключени договори за оперативно управление на кораби и да притежава документ за съответствие, издаден съгласно Международния кодекс за управление на безопасната експлоатация на кораби и предотвратяване на замърсявания.

Кандидат-купувачите на БМФ ще трябва да представят и писмо за ангажимент за финансиране, издадено от банка. Тя трябва да има доказан кредитен рейтинг най-малко А3 по скалата на Moody’s или приравнен кредитен рейтинг по Standart&Poor’s и Fitch IBCA, както и да е отпуснала кредити за закупуване, строеж или ремонт на кораби не по-малък от 3 млрд. евро.

Окончателната оферта на кандидатите ще изисква комплексна бизнес програма за следващите 10 години. Тя трябва да съдържа и конкретни предложения за социалната програма, която включва средносписъчната численост на поддържания плавателен състав, повишаване квалификацията на плавателния и административния състав и повишаване нивото на заплащане.

Крайната комплексна оценка ще се формира, след като бъдат оценени окончателните оферти по критериите – предлагана покупна цена за продаваните акции и размер на инвестициите, които ще бъдат извършени приоритетно през първите 5 години, общия размер на инвестициите, които ще бъдат направени за срок от 10 години, считано от датата на придобиване на собствеността, както и предложената социална програма.

С най-голяма тежест при формирането на оценката ще бъде предложената покупна цена (50%). Размерът на инвестициите ще е с тегло от 35% при избора на купувач, от които 25% ще имат капиталовложенията, които ще бъдат направени приоритетно през първите 5 години, а 10% - общият размер на инвестициите, които ще бъдат извършени за 10 години. Поддържането на средносписъчна численост на плавателния състав ще е с тегло от 15%.

Според предвидените в приватизационната стратегия ограничения, за срок от 10 години след продажбата евентуалният купувач ще бъде задължен да запази предмета на дейност на дружеството. За същия период ще бъде забранено намаляването на придобитото акционерно участие от купувача, а за 5 години ще бъде забранена промяна в структурата и разпределението на капитала в дружеството-купувач. Купувачът ще бъде задължен и да не намалява държавното участие в капитала на БМФ до изпълнение на поетите задължения по приватизационния договор. Ще бъде забранена и промяна на седалището на дружеството.

За срок от 10 години купувачът ще бъде задължен да не допуска ликвидация и обявяване на дружеството в несъстоятелност, като също така няма да се допуска пряко или непряко преобразуване на дружеството, включително чрез вливане, разделяне, сливане или чрез отделяне.

Собственикът на 70% от акциите на БМФ за 10 години ще бъде задължен да поддържа средногодишен брутен общ тонаж на корабите на дружеството, включително чрез дъщерни дружества, не по-малък от 1,3 млн. тона. За същия период не по-малко от 60% от общия тонаж на тези кораби ще трябва да плават под българско знаме, а средната възраст на корабите, които плават под български флаг, трябва да бъде намалена под 20 години.

В приетата стратегия се посочва, че целта е запазване предмета на дейност на дружеството, постигане на оптимален баланс между цената от продажбата и инвестициите, увеличаване на общия тонаж, намаляване на средната възраст на корабите и повишаване на доходите и квалификацията на служителите на морския флот. Според документа, продажбата на БМФ ще повиши конкурентоспособността на дружеството и то ще покрие повишаващите се в световен мащаб изисквания на товародателите и стандартите за безопасност.

Български морски флот има неконсолидирана печалба от 22,45 млн. лв. за миналата година спрямо 40,41 млн. лв. за 2005. Нетните приходи от продажби остават без значително изменение на ниво от 421,5 млн. лв. Общата сума на активите на компанията възлиза на близо 950 млн. лв.

Свързани компании:

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 11:27 | 14.09.22 г.
fallback