fallback

Железниците с дългове за над 400 млн. лв., ще продават имоти

Към момента БДЖ разполага с 1311 пътнически вагони и голяма част от тях не отговарят на критериите за качество в страните от ЕС

17:07 | 18.01.07 г.
Автор - снимка
Създател

По предварителни разчети общите задължения на НК „Железопътна инфраструктура“ и БДЖ ЕАД към 2006 г. възлизат на около 424 млн. лв., като намаляват с около 6% на годишна база, става ясно от доклад на транспортното министерство. От тези задължения 126 млн. лв. са дългове на НК “Железопътна инфраструктура” и 298 млн. лв. - на БДЖ. Общо 70% от дълговете на НК “Железопътна инфраструктура” са наследени стари задължения към НЕК ЕАД, които са възникнали още при разделянето на НК “БДЖ”. Невъзможността на компанията да ги погасява е в резултат на липсата на средства. Основно недостигът е от големите вземания от БДЖ ЕАД – над 100 млн. лв. към края на 2006 г.

Над 50 на сто от задълженията на БДЖ ЕАД са към НК “Железопътна инфраструктура” и НЕК ЕАД, а около 30% са наследени стари задължения. Както и в началото на 2006 г., и през този януари правителството одобри план за финансово оздравяване на железопътния сектор. Ще се взимат мерки и за по-голяма безопасност, конкурентноспособност и за ефективно усвояване на средствата от европейските фондове. Мерките за подобряване дейността и финансово оздравяване на двете компании предвиждат и продажбата на някои неоперативни активи. Със средствата от тях частично ще бъдат покрити задълженията. В момента НК “Железопътна инфраструктура” има 27 имота в страната, които са подготвени за продажба. Общата им стойност е около 80 млн. лв. БДЖ ЕАД разполага с 11 имота, които също би могло да бъдат продадени. Общата им стойност е 14,3 млн. лв.

Към момента БДЖ разполага с 1311 пътнически вагони и голяма част от тях не отговарят на критериите за качество в страните от ЕС. Общо 815 броя са произведени в бившата ГДР, а 496 - във Вагонен завод "Дряново". В лошо състояние са 100% от спалните вагони, 89 на сто от първокласните и 57% от кушет вагоните. На съвременните изисквания отговарят само 50 пътнически вагона, които са рециклирани по програмата за оздравяване, финансирана от Европейската банка за възстановяване и развитие.

От наличния вагонен парк в експлоатация са 669 вагона. За нормалното ежедневно и пиково обслужване на плана за композиране е необходим резерв от 20% или 133 вагони. За обвързване на графика за движение на влаковете не достигат 91 вагона. През 2007 г. от експлоатация ще излязат 200 вагона.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 05:09 | 13.09.22 г.
fallback