След 1 януари 2007 г. ще настъпят промени на пазара на коли втора употреба. С около 1000-1200 лв. ще поевтинеят по-старите, които сега вървят в диапазона от 3 до 6 хиляди лева. Намалението ще дойде от отпадането на митата и разликата в ставките за ДДС в еврозоната. Това прогнозира Димитър Анастасов, собственик на аутошоп „Анастасов” и официален представител на „Нисан” за Пловдив и региона.
По-скъпите коли от този тип обаче ще станат по-неизгодни за клиента, когато ДДС започне да се начислява върху стойността, а не върху мощността на двигателя, както е сега. В България се внасят по 150 000 употребявани коли годишно.
При новите автомобили се очаква поскъпване от 2-3% заради общата инфлация, смята Анастасов.
„Спекулация не се очаква, защото на пазара останаха само грамотни търговци и никой от тях не би си позволил да загуби пазарния си дял с изкуствено повишени цени. Напротив, за същите цени ще се предлагат повече услуги”, коментира автодилърът.
Според него цените в България, които сега са с 15% по-ниски от европейските, ще се изравнят с тях след 6-7 години. Продажбите също се увеличават.
До края на октомври у нас са продадени 32 347 нови автомобила, а за цялата година ще бъдат повече, отколкото през миналата, тъй като ноември и декември са активни месеци за покупки. За сравнение, от 1 януари до 30 ноември 2005 г. са пласирани 33 400 коли, през цялата 2004 г. - 24 900 коли, а през 2003 – 17 200.
Очаква се занапред автодилърите у нас вече да продават не само коли, а пакети услуги за клиентите, тъй като последните са станали много взискателни. Тъй като различните марки и класове автомобили вече са доста близки като двигатели, оборудване и цени, допълнителните услуги ще играят все по-голяма роля при продажбите. Най-вероятно в пакетите ще се включват гъвкави схеми за лизинг, застраховки, обслужване и обратно изкупуване, което се прилага не само като замяна на стар автомобил с нов, а и като подмяна на употребявана кола с друга.