fallback

Васил Големански: Надяваме се ЕКСТРИ да стартира до края на годината

Системата за електронно разкриване на информация е разработена съвместно от БФБ-София, КФН и ЦД

11:16 | 05.12.06 г.
Автор - снимка
Създател

Тестовете на системата за електронно разкриване на информация ЕКСТРИ вече са в ход и емитентите имат възможност на изпробват нейните възможности. Очаква се от началото на новата година тя да бъде изцяло функционираща, така че дружествата да могат да подадат своите финансови отчети за 2006 година по електронен път.

Това заяви Васил Големански, директор на отдел „Информационни технологии“ в Централен депозитар, по време на конференция „Разкриване на информация и разпространяване на корпоративни новини“, организирана от Българската асоциация по връзки с инвеститорите (БАВИ) и проведена с медийното партньорство на Investor.bg.

Системата ЕКСТРИ, която бе официално представена миналия месец, е разработена съвместно от Българска фондова борса – София, Комисията за финансов надзор и Централен депозитар. Управлението и администрацията на сървърите ще се извършва от БФБ – София. Оттам необходимите данни ще бъдат изпращани към КФН и ЦД.

„Към момента вече имаме няколко регистрирани дружества, но приканваме и останалите компании да се включат в тестването на системата, тъй като това ще им помогне да бъдат по-подготвени при използването й в бъдеще. За регистрация в системата е необходимо да бъде подадено заявлениe във фондовата борса“, уточни Големански.

„ЕКСТРИ е с 24-часов работен режим, което в голяма степен ще улесни компаниите, особено в случаите, когато трябва да се подава информация в определени срокове. В случай на срив на системата е предвидена възможност за дружествата да изпратят необходимите файлове по e-mail или да ги предадат писмено до съответните институции“, каза още той.

„Предаването на информацията през ЕКСТРИ се осъществява чрез попълване на стандартизирани електронни форми, които имат юридически статут на официални документи и с тях задълженията на дружествата относно предаването на информация към трите институции се считат за изпълнени. Необходимо е всяка публична компания да разполага със сертификат за уникален електронен подпис, с който се подписват формите“, каза още Големански.

„Трябва да се има предвид, че електронният подпис се издава винаги на физическо лице и съществуват случаи, при които достъпът към системата може да бъде спрян. Това може да стане при изтичането на сертификата за електронен подпис, който обикновено е с едногодишна давност, както и ако сертификатът бъде обявен за невалиден, например в случай на неправомерен достъп на друго лице. Правата на дадено лице за достъп до ЕКСТРИ могат да бъдат прекратени и при други обстоятелства, например при евентуално напускане на компанията, смени в ръководството и т. н., но тогава дружествата трябва изрично да уведомят борсата за това“, поясни Големански.

Все още няма яснота как следва да бъдат подписвани самите финансови отчети на емитентите при тяхното подаване чрез системата ЕКСТРИ. Законовите разпоредби изискват те да бъдат подписани от изпълнителния директор и от главния счетоводител на дружеството, а ако става въпрос за одитиран отчет – и от одитора.

Един от възможните варианти предвиждаше подписаните на хартия отчети да бъдат сканирани и изпращани като прикачени файлове, но от Комисията за финансов надзор напомниха, че в такъв случай те няма да имат юридическа тежест при евентуални съдебни спорове. Друга възможност е издаването на отделни сертификати за електронен подпис на съответните лица, с които да бъдат подписвани документите.

След старта на ЕКСТРИ е предвиден гратисен период, чийто срок ще бъде уточнен допълнително, но се очаква да е между 2 и 4 месеца, през който ще може да се използва и старият вариант за подаване на информация (писмено до БФБ-София, КФН и ЦД). След изтичането му използването на ЕКСТРИ ще стане задължително за всички публични компании.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:40 | 07.09.22 г.
fallback