fallback

65% от директорите планират радикални промени в компаниите си

Докато обмислят тези радикални промени обаче, само 20% заявяват, че са постигнали голям успех в подобни начинания в миналото

16:58 | 07.06.06 г.

Георги Ранделов. Снимка: IBM България

Общо 65% от главните изпълнителни директори на водещите корпорации в света, поради натиска от конкурентни и пазарни сили, планират радикално да променят компаниите си през следващите две години. Това показват резултатите от проучване на IBM Business Consulting Services, оповестено по време на форума „Посока? Иновации!”, който се провежда от 7 до 8 юни в София. Проучването The IBM Global CEO Study 2006 е базирано на индивидуални интервюта с повече от 750 от водещите в света главни изпълнителни директори и бизнес лидери.

Компаниите се стремят да променят стратегиите си, защото за да бъде конкурентоспособна една компания, тя трябва да направи така, че да се различава от останалите играчи от съответния бизнес. Единствената възможност за успех в този случай е конкуренцията. Това е създаването на нов тип продукти и бизнес модели. Нека да не забравяме, че в момента говорим не за отделни фирми в отделни демографски райони, а говорим за една глобализация. Това заяви за Investor.bg Георги Ранделов, генерален директор на IBM България, добавяйки, че иновациите са приоритет и на българските ръководители. “Интернет и глобализацията дават достъп за генериране на много идеи, от които зависи успехът на дадена компания. И това изисква голяма промяна в начина на мислене и работа на ръководителите и на фирмите”, допълни Ранделов.

Докато обмислят тази радикална промяна, само 20% от главните изпълнителни директори признават, че са постигнали изключително голям успех в подобни начинания в миналото. Резултатите от проучването сочат още, че при стимулиране на тази промяна, главните изпълнителни директори са се фокусирали отвъд растежа - чрез нови продукти и услуги. Те се съсредоточават все повече върху нововъведенията в бизнес моделите и дейностите на компаниите като ключови механизми за стимулиране на промените.

„Аз смятам, че пред нас стои една много важна задача – пред бизнеса, пред правителствения сектор, пред здравеопазването, индустрията, телекомуникациите, банките. И тази задача е да бъдем готови не само политически да станем членове на Европейския съюз, а и да се превърнем в конкурентни партньори на съответните организации в страните членки“, каза още Ранделов.

Всъщност повечето главни изпълнителни директори заявяват, че близо две трети от техните усилия сега са насочени към иновациите в бизнес моделите и дейностите на техните компании. Нещо повече, 61% от главните изпълнителни директори, които поставят основен акцент върху нововъведенията в бизнес моделите, се опасяват, че промените в бизнес моделите на конкурентна компания могат да доведат до радикална промяна на средата в съответната индустрия.

От гледна точка на това как иновациите могат да бъдат стимулирани, изследването показва, че според 76% от главните изпълнителни директори, бизнес партньорите и сътрудничеството с клиентите са най-добрите източници на нови идеи. Това становище контрастира с вътрешнокорпоративните отдели „Проучвания и развитие”, които са посочени като източник на нови идеи – само от 14% от главните изпълнителни директори.

Въпреки че признават стойността на сътрудничеството, много главни изпълнителни директори все още са на етап планиране. Докато 76% от шефовете на компании казват, че сътрудничеството е изключително важно, 51% твърдят, че в момента компаниите им развиват широко сътрудничество. Интересен факт е, че това е преувеличено в нововъзникващите пазари, където 73% си сътрудничат в сравнение с 47% на развитите пазари.

Когато става дума за стимулиране на иновациите, главните изпълнителни директори заявяват, че хората, които забавят процесите вътре в компанията, са от по-голяма важност отколкото външните пречки. Въпреки това само 35% от главните изпълнителни директори са склонни да се заемат с вътрешните спънки, като превърнат новаторството в своя отговорност. От гледна точка на географското положение се наблюдават резки контрасти по отношение на иновациите. Например в Япония, Китай, Корея и Източна Европа за 47% от главните изпълнителни директори иновациите са приоритет, за разлика от 20% в Индия и САЩ, където управлението на иновациите е разпределено предимно вътре в компаниите и извън нея чрез бизнес партньори и други. В повечето от напредналите пазари главният бизнес директор играе особено силна роля при управлението на иновациите.

„Екипът на IBM се развива много динамично. В момента сме над 150 човека. Големият растеж дойде в последните 2 години. Както всяка фирма, и ние променяме своя поглед, своя фокус, търсейки нови бизнес възможности и опитвайки се да внесем в България т.нар. добри практики от останалите страни, в които IBM оперира, винаги имайки предвид и специфичните условия тук в страната”, заяви директорът на компанията.

Ние инвестираме в България, в създаването на екипи с много високо придадена стойност. Не гоним количество. Не гоним 1000, 2000, 3000 човека персонал. За нас е важно служителите ни да са много високо квалифицирани. Ние не прокламираме „елате тук, защото имаме ниски заплати, нископлатена работна сила. Посланието, което даваме навън, е „нашите специалисти са квалифицирани, относително високо платени, като високо е и качеството на тяхната работа”, коментира Ранделов на въпрос на Investor.bg за развитието на аутсорсинга в България.

Според него интернет потреблението в България занапред ще бъде пречупено през бизнес изискванията на фирмите, тъй като интернет потреблението може да бъде свързано с откриването на съвсем нови пазари за дадена фирма. “Интернет дава възможност за предоставяне на услуги без значение къде се намира съответният клиент и съответният партньор, така че считам че, интернет ще се развива много динамично именно в тази насока, т.е. ще помага на бизнеса да расте”, каза Ранделов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:07 | 09.09.22 г.
fallback