Микро, малките и средни предприятия (МСП) са над 90% от фирмите у нас. Те са най-големият работодател и най-големият потенциален инвеститор. Създават близо 80% от заетостта, над 50% от износа, над 70% от вноса, и над 30% от БВП. Членството на България в ЕС поставя множество въпроси пред тях, един от които е конкурентноспособността им, посочват от специализираното дружество за ипотечно кредитиране за бизнеса „Кредитекс”.
Въпреки наличието на много „програми” и „продукти” за финансиране, МСП твърдят, че имат труден достъп до кредити. За улеснение на кандидатстващите за кредит от дружеството систематизираха някои от неписаните правила при кандидатстване за бизнес ипотечен заем, като се уточнява, че над 2/3 от всички отпуснати от тях кредити са за развитие на МСП.
Планирайте бизнеса си, следете парите, предвиждайте рисковете. Ако следвате тези привидно елементарни съвети, не просто ще вземете по-лесно кредит, но и бизнесът ви ще се развива успешно. Приемете буквално сентенцията „Пари пари правят и при пари отиват”. Преди да отидете при кредитора, се опитайте сами да си отговорите на два основни въпроса: „Колко пари са ми необходими и какво ще правя с тях?” и „Как ще изплащам кредита?”. Ако имате предишни задължения, направете справка за тях и при наличие на неточност, я изправете.
Старайте са да имате добра кредитна история. Ако случайно кредитната ви история е с петна, споделете причините пред кредитора. Имайте готовност да инвестирате собствени средства – финансиращите институции по-лесно ще ви повярват, ако покажете, че ще рискувате и вие.
Когато кандидатствате за кредит, обикновено ви преценяват по 5 основни критерия: бизнес-умение (умение да правите пари), репутация (вашето добро име в бранша и сред познати), капитал (възможност за получаване на доходи), обезпечение (при „Кредитекс” това е ипотека на недвижим имот) и състояние на икономическата конюнктура. Едно от най-важните неща обаче е вашата харизма.
Когато седнете на масата за преговори, бъдете умерени и дори консервативни при представянето на прогнозите за развитието на бизнеса си. Не се надценявайте, не напудряйте цифрите във финансовите си отчети. Кредиторът по природа е консервативен и е по-склонен да вярва на консервативни оценки. Договорете удобна за вас дата на дължимо плащане. Изберете удобен за вас погасителен план – той трябва да е реалистично съобразен с възможностите на вашия бизнес и сезонността му. Кредитът трябва да се съобразява със специфичността на вашия бизнес, а не обратното.
Ако все пак не получите кредит, не се отчайвайте лесно. Питайте защо. Погледнете бизнеса си през очите на финансиращата институция, «поправете» грешката си и опитайте отново. Добре е кредиторите да знаят, че евентуално «Не» няма да ви откаже от идеята за разрастване на вашия бизнес. Финансовите институции «живеят» от правенето на кредити, а не от отказването им.