Заради несъвършеното законодателство станаха възможни сътресенията на пазара миналата седмица и опашките за горива. Това коментира в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria Георги Тенев, юрист в Асоциацията на българските търговци, производители, вносители и превозвачи на горива.
Малки бензиностанции фалират поради изключително непрозрачната и неконкурентна пазарна обстановка в България, която е в резултат на неизправности в регулаторната политика и в нормативната база в сектора, заяви още той.
Гостът е категоричен, че недостиг на горива в момента няма, но предупреди, че не е ясно на какви цени ще се предлагат, ще има ли кой да ги купува и продава. „Вече започваме да наблюдаваме фалити и затваряне на обекти. Отпадат икономически оператори от пазара, а това са български компании, които тук инвестират, тук създават работни места, тук плащат своите данъци”, заяви Тенев.
Според него забавянето в доставките на горива се дължат на различни фактори. „На външните фактори не можем да влияем, за разлика от вътрешните. Проблемът не е откъде можем да внасяме, има много страни, които произвеждат петрол. Дали ще сменим един доставчик с друг или една страна производител с друга –- това няма значение. Откъдето и да дойде този нефт, той има една входна точка, едно място, където се преработва. Проблемът е, че няма достатъчно икономически оператори, които да внасят”, посочи Георги Тенев.
Той обясни, че над 85% от горивата в България се внасят от „Лукойл” и впоследствие се купуват от търговците от рафинерията в Бургас.
По думите му вносът на готови горива е проблематичен заради довеждащата инфраструктура, която е „в пълен крах“. Тенев пресметна, че логистичните разходи по доставката на готови горива, откъдето и да дойдат, означава, че ще се оскъпят.
Юристът отбеляза съществуването на нормативни актове като Закона за задължителните запаси от нефт и нефтопродукти, които въвеждат изключително много ограничения пред включването на нови икономически оператори в сектора, както и пред възможностите за разширяване на дейността на вече съществуващите.
"Въпреки покачващите се цени на международните пазари, тук се поддържат ниски цени. В тези групи от компании цената на дребно е изравнена с цената на едро в ущърб на пазарната конкуренция", обърна внимание на търговската практика юристът. За пример той даде пазарното поведение на големи вериги през последните месеци.
Какви са борсовите котировки на нефта и нефтопродуктите и докъде ще растат? Къде се намира държавният резерв за горива? Може ли със законодателни мерки държавата да елиминира риска от стресови ситуации на пазара? Изпълнимо ли е искането на превозвачи и други браншове да отпадне биокомпонентът в горивата, което да задържи за известно време цената на горивата? Ще има ли ограничение на износа? Ще изработи ли по спешност държавата методика за ценообразуване?
На тези и други въпроси ще получите отговор, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” вижте тук.