Поръчки ин хаус
"През 2020 г. е имало разрешение за 50 км от АМ "Хемус", някои от отсечките още са в процес на придобиване. Възниква въпросът защо през 2020 г. се раздават тези милиарди, като ще започне да се строи след няколко години. Беличев е сключил договор за бъдещо озеленяване на магистралата за 10 млн. лева. Фирмата за храсти се намира в Бургас, получава парите авансово за нещо, което евентуално ще извърши след 5-6 години", даде пример за малка "ин хаус" поръчка регионалният министър.
Арх. Комитова уточни, че участъци 1,2,3 от "Хемус" след Ябланица ще бъдат завършени през 2024 г., а 4, 5 и 6 служебното правителство заварило с подробен устройствен план със започнати процедури по отчуждаване на терените. „А 7,8 и 9 все още нямат сигурно трасе, защото пробното се оказа неподходящо“, посочи министърът.
Тол система
Виолета Комитова коментира и развитията около тол системата в България. "Идеята беше да се обхване с тол такси транспорта и около милиард годишно да влизат в бюджета. За миналата година са събрани 380 млн. лв. По документи 75% от тях са от винетки, а една четвърт идват от тежкотоварни камиони и автобуси, а пропорцията трябва да е обратна, защото тежкотоварните камиони нарушават инфраструктурата", категорична е тя.
Комитова припомни, че системата в момента обхваща 3 хил. километра, макар че е била планирана да покрива 16 хил. км от общо 20 хил. км пътна мрежа в страната.
"От 200-300 камери работят 70. Като не работят камерите, не обхващаме преминаващия трафик. Друг проблем са тарифите –- един автобус например, който изминава 360 км, плаща по 1 ст. на км, т.е. 3,60 лв. Ние си поставяме амбициозни цели, обмисляме по плавен начин да се разшири обхвата на пътищата, леко да се повишат таксите", информира подчерта регионалният министър и заяви, че увеличението на тол таксите трябва да се обсъдят с превозвачите и обществото.
Арх. Комитова е категорична, че сега не се обсъжда поскъпване на винетките.
Във връзка с протеста на пътно-строителни фирми тя уточни, че те не представляват целия бранш.
"Строителните фирми са над 20 хиляди, на протестите идват само няколко. При разговорите си с тях установихме, че няма неплатени осигуровки и заплати. Когато аз поисках да се срещна със собствениците на фирмите, те ми изпратиха работници и камиони на жълтите павета, а имаме да уреждаме сложни делови отношения“, обясни министърът.
По думите на Комитова основният спор е следният – 20-30 фирми са научени да получават 1,5 млрд. лева от държавата всяка година. „Те са абонирани за тези пари, просто ги получават. Те си ги получавали с министерско постановление на 25 декември – т.е. това са пари от излишъка. Но дали ще има излишък и тази година? Имаме Ковид криза, поскъпване на тока, имаме много по-остри нужди в обществото", е мнението на арх. Комитова.
Защо се премахна изискването за технически паспорти на сградите? С колко ще се ускори срокът за строителните разрешителни?
Гледайте целия разговор във видео материала на Bulgaria ON AIR.