fallback

Глоба от 300 хил. лв. за Екопак България заради злоупотреба с монопол

Според "Екопак България" АД всяко предприятие (производител или вносител), чиито опаковки са маркирани със “Зелена точка”, трябва непременно да сключи договор за оползотворяване с "Екопак България" АД

11:40 | 07.02.06 г.
Автор - снимка
Създател

Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) наложи две имуществени санкции по 150 хил. лв. на "Екопак България" АД, София за извършено нарушение на Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), съобщиха от комисията.  

Едно от нарушенията се изразява в нелоялно привличане на клиенти и използване на икономическа принуда върху задължените по Закона за управление на отпадъците (ЗУО) предприятия да сключват договори за оползотворяване с "Екопак България" АД чрез използване на предоставените му изключителни права върху търговската марка “Зелена точка”.

Другото нарушение на ЗЗК представлява необоснован отказ от страна на "Екопак България" АД да предостави сублицензия за ползване на търговската марка “Зелена точка” на останалите колективни организации по оползотворяване, които отговарят на съответните условия.

КЗК освен това е предложила на Министерски съвет да измени нормата на чл. 20, ал. 2 от Наредбата за опаковките и отпадъците от опаковки, приета през февруари 2004 г., чиято неясна формулировка създава предпоставки за неточно тълкуване.

Предназначението на знака “Зелена точка” е да удостоверява, че дадената опаковка е включена в система за колективно оползотворяване на отпадъци от опаковки. Този знак се поставя върху опаковките на пусканите на пазара стоки от съответните производители и/или вносители, които, като задължени предприятия по ЗУО, са избрали да изпълняват задълженията си по закона чрез участие в колективна система по оползотворяване.

ЗУО предоставя възможност на всяко предприятие, което пуска на пазара продукти, след употребата на които се образуват масово разпространени отпадъци, свободно да избере начина, по който да изпълнява задълженията си по закона – индивидуално или колективно оползотворяване чрез участие в някоя от съществуващите организации. Тази възможност обаче се оказва обективно ограничена от поведението на "Екопак България" АД, което е титуляр на изключителните права върху марката “Зелена точка” за България по силата на лицензионен договор с PRO EUROPE.

Според "Екопак България" АД всяко предприятие (производител или вносител), чиито опаковки са маркирани със “Зелена точка”, трябва непременно да сключи договор за оползотворяване с "Екопак България" АД. Това на практика означава, че съответното предприятие е лишено от възможността за избор, който законът му предоставя.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 09:07 | 14.09.22 г.
fallback