Делът на извършените инвестиции е равен в сферата на производството и услугите - (+) 41.3 процентни пункта през 2005 г., докато положителните очаквания за инвестициите са преобладаващи в областта на услугите - (+) 41.3 процентни пункта. България участва за осми пореден път в европейския икономически преглед. Тази година тя e представена със своите шест национални района за планиране – Северозападен, Северен-централен, Североизточен, Югозападен, Южен-централен и Югоизточен. От анкетираните български фирми 82,0% осъществяват износ, 58,5% са от сферата на производството и 41,5% извършват услуги.
Прегледът ще бъде разпространен до 200 търговски палати в Европа и до европейските институции. Асоциацията на европейските палати - Брюксел традиционно провежда изследването на бизнесклимата от 1992 г. насам, което се извършва по единна методика в участващите страни. Като член на Асоциацията на европейските търговски палати, БТПП е организацията, която представя резултатите за България.
През 2005 г. спрямо 2004 г. анкетираните фирми, отбелязали положителни изменения в приходите си от продажби, преобладават спрямо фирмите с отрицателни резултати. Очакванията за 2006 г. показват също преобладаващ положителен резултат, като балансовите числа (плюс 52.7 процентни пункта през 2005 г.) нарастват до плюс 60.2 процентни пункта през 2006 г.
При 59.9% от анкетираните фирми се регистрира нарастване на приходите от продажби през 2005 г. спрямо 2004 г., а 7.2% от фирмите отбелязват спад.
За 2006 г. фирмите очакващи нарастване на приходите от продажби достигат 65% спрямо 4.8% с отрицателни очаквания.
През 2005 г. данните показват преобладаващо увеличение на продажбите на вътрешния пазар със средна стойност на този показател 38 процентни пункта на национално ниво.
Оценката на фирмите по този показател за 2006 г. спрямо 2005 г. е положителна: от балансово число 38 през 2005 г. се достига до плюс 51.2 за 2006 г.
За 2006 г. очакванията на фирмите за завишени приходи от продажби са по-големи в сектор услуги (52.2 п.п.), спрямо 50.3 п.п. в сектор промишленост.
В национален план през 2005 г. се отчита намаляване в приходите от продажби на външния пазар спрямо 2004 г. (+37.4 п.п.), като средната стойност на този показател за 2005 г. е плюс 34.8 процентни пункта.
За 2006 г. очакванията за приходите от продажби на външния пазар показват повишение спрямо 2005 г., със средна стойност на показателя плюс 49.4 процентни пункта.
Очакванията за приходи от продажби на външни пазари през 2006 г. са положителни за всички региони на страната, с балансово число 49.4 процентни пункта на национално ниво.
Традиционно очакванията на българските бизнесмени за бизнесклимата надвишават значително реалната ситуация, което е характерно и за 2005 г., сравнявайки стойностите 57,9 п.п. прогноза и 20,8 п.п. реален резултат. Спрямо прогнозираните очаквания за 2005 г. (57,9 п.п.), новите прогнози за 2006 г. (46,5 п.п.) са по- реалистични, отчитайки трайните положителни тенденции и въздействието на отрицателни обективни фактори - икономиката на страната през 2005 г. бележи една тенденция на стабилен ръст, при 5,6% през 2004 г. и 6,2 % през първото полугодие на 2005 г. Прогнозираният ръст на БВП за 2005 г. е 5,2%.
Данните от анкетата показват, че заетостта през 2005 г. спрямо предходната 2004 г. в двата сектора - производство и услуги, се е задържала константна при 51.4 % от анкетираните, а при 12.2 % от тях бележи влошаване. През 2005 г. 36.4% от анкетираните отчитат положителни изменения.
Очакванията за 2006 г. са оптимистични. В национален план балансовите числа показват положителна тенденция по отношение на заетостта, като средните стойности на показателя от 24.2 процентни пункта през 2005 г. достигат до 32.4 процентни пункта през 2006 г.