fallback

6,5 млрд. лв отиват за строителството на жп инфраструктура у нас до 2027 г.

Не всички планирани инвестиции са съсредоточени в Южна България

20:20 | 06.07.20 г. 1
Автор - снимка
Редактор

Снимка: Pixabay.com

6,5 млрд. лв. ще бъдат инвестирани в строителството на железопътна инфраструктура у нас между 2021 и 2027 г., съобщи Нели Андреева, директор на дирекция „Стратегическо развитие и инвестиционни проекти“ в Национална компания Железопътна инфраструктура (НКЖИ) в рамките на конференцията „Стратегическа инфраструктура и инвестиции“, организирана от Градът Медиа Груп.

Сред проектите по ОП „Транспортна свързаност“ за следващия програмен период са модернизацията на жп участък Елин Пелин-Костенец, фаза 2, на жп линия София-Перник, на жп линия Перник-Радомир, фаза 2 и Волуяк-Драгоман, фаза 2. Предвидено е и доизграждане на съоръженията по жп линията Карнобат-Синдел и развитие на жп възли Русе, Варна и Горна Оряховица, каза Андреева. Планирано е също изграждане на връзка между жп гарата в Бургас и летище Бургас, както и на жп връзка на летище Пловдив и гарата в Пловдив. Предстои и  модернизация на ключови гари в участъците от линията София-Перник-Радомир, допълни Андреева.

По Механизма за свързване на Европа при следваща покана за проектни предложения НКЖИ планира да кандидатства с участъците Видин-Метковец, Метковец-Мездра, Драгоман-сръбска граница, Радомир-Гюешево и границата с Република Македония. „Има индикация, че за трансгранични проекти по Механизма за свързване на Европа ще има по-висок дял на съфинансиране от Европейския съюз, което ще определи решението ни към коя програма да бъде отправен проектът за финансиране“, посочи Андреева.

Тя изтъкна, че не всички планирани инвестиции са съсредоточени в Южна България. Освен планираните проекти в Северна България в НКЖИ е постъпило инвестиционно намерение за реализация на интермодален терминал във Видин, където компанията може да подкрепи проекта в частта за модернизация на железопътната инфраструктура и да кандидатства като събенефициент по проекта, съобщи Андреева. Тя допълни, че е възможно за планирани проекти за реализация по Механизма за свързване на Европа да бъде потърсено финансиране от ОП „Транспортна свързаност“ и обратно в зависимост от условията за кандидатстване и приоритетите за финансиране по двете програми. „Към момента липсва правна рамка и окончателна визия на ЕС за следващия програмен период, което поражда известна неяснота при подготовката на проекти. Няма окончателни версии на регламенти и бюджетна рамка за следващия период, липсват ясни правила за допустимост и окончателни процентни дялове за съфинансиране на проектите“, посочи Андреева.

Сред големите железопътни проекти, които в момента са в процес на изпълнение у нас, е рехабилитацията на жп линията Пловдив-Бургас, фаза 2, финансиран по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“. По проекта вече има две завършени отсечки - рехабилитирани са участъците Стрелча-Церковски и Скутаре-Оризово. Повечето от средствата по проекта вече са договорени, като този месец предстои стартиране на още две тръжни процедури. Едната е за модернизация на участъка Ямбол-Зимница при гара Завой, а другата е за изграждане на лесопояс в междугарието Черноград-Айтос. Проектът ще бъде изпълнен в рамките на периода на допустимост на разходите по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, каза Андреева.

Другият голям проект е Елин Пелин-Костенец, който е разделен на три участъка. По позиция 1 е сключен договор през ноември 2019 г. за строителство, а за позиции 2 и 3 договорите ще бъдат сключени този месец, като има избрани изпълнители, а сроковете за обжалване са изтекли. Подписан е договор за надзор на целия обект, има и подписани договори за модернизация на тягови подстанции Казичене и Ихтиман, както и договор за строителен надзор и на двете подстанции, съобщи Андреева. „Поради натрупаното закъснение по проекта от повече от 30 месеца вследствие на обжалване на тръжни процедури и на процедурите по отчуждаване на имоти е взето решение проектът да бъде фазиран, като част от дейностите се финансират през програмен период 2021-2027 г. по ОП „Транспортна свързаност“, допълни тя. Предвижда се проектът да приключи през 2025 г.

„Предвид предстоящото фазиране на проекта и с цел избягване на загубата на европейски средства през настоящия програмен период беше инициирано и включването на допълнителни проекти в оперативната програма, като се предвижда те да бъдат изпълнени частично поради ограничение на финансовия ресурс по приоритетна ос 1 на оперативната програма. Тези проекти са модернизацията на жп участък Волуяк-Драгоман и Перник-Радомир“, каза Андреева. 

По Механизма за свързване на Европа НКЖИ изпълнява четири големи проекта, първият от които е София-Елин Пелин. Предвижда се той да бъде завършен през 2022 г., като всички големи договори за реализацията му са сключени и той е в етап на строителство. Физическият му напредък е почти 45%. Другият голям проект е Костенец-Септември, като миналата година са сключени договорите за строителство и строителен надзор по проекта. В момента тече етапът на проектиране и този месец предстои подписване на договор за авторски надзор, планира се първа копка и старт на строителните дейности по проекта. По него е сключен и договор за модернизация на тягова станция Белово, като се предвижда проектът да завърши в рамките на 2024 г. заради технологичната му сложност, обясни Андреева. В неговия участък попада най-дългият тунел на Балканския полуостров с дължина 6,8 км. „Такъв тунел не е строен в България от средата на миналия век, когато е построен тунел Козница, свързващ Стара планина и същинска Средна гора“, посочи Андреева.

Следващият голям проект със средства от Механизма за свързване на Европа е проектът за развитие на жп възел София – жп участък София-Волуяк. Към момента се финализират отчуждителните процедури в участъка, а договорите за строителен надзор и оценка за оперативна съвместимост са подписани още през 2018 г. През август предстои сключване на договор за строителство, ако няма поредно обжалване на процедурата. Избран е изпълнител и предстои сключването на договор с него по дейностите за сигнализация и телекомуникация в участъка, каза Андреева.

Последният проект е за развитие на жп възел Пловдив, като са предвидени две процедури за строителство. Първият договор е сключен на 20 март т. г., а вторият предстои да бъде подписан другата седмица, защото има избран изпълнител и сроковете за обжалване са изтекли. Скоро трябва да бъде подписан и договор за строителния надзор. "По двата проекта беше констатиран недостиг в рамките на споразуменията за безвъзмездна финансова помощ, но след като правителството пое ангажимент за допълнително национално съфинансиране с решение от 3 юли, договорите за строителство могат да бъдат сключени и проектите да бъдат реализирани“, отбеляза Андреева.

ЕК предлага 2021 да бъде обявена за Европейска година на железопътния транспорт, което според нея ще помогне за модернизирането на железниците и за привличане на повече ползватели.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:25 | 14.09.22 г.
fallback