Географското разположение на България определя особената значимост на интеграцията на транспортната й система с тази на ЕС, като помага за цялостното икономическо развитие на страната. С тези думи министърът на транспорта Петър Мутафчиев откри панела Развитие на транспортните мрежи в Югоизточна Европа на седмото издание на Икономическия форум Югоизточна Европа.
Той каза още, че в момента има няколко основни инфраструктурни проекти в процес на реализация. Това са Летище София, нов комбиниран (ж.п. и пътен) мост на река Дунав при Видин – Калафат, реконструкция и електрификация на ж.п. линията Пловдив – Свиленград за 160 км/час, нов вълнолом и терминал за насипни товари на Пристанище Бургас, строителство на зимовник за 39 плавателни съда по река Дунав.
Общият бюджет за тези проекти е 987 млн. евро, а крайният предвиден срок за приключването им е 2010 г.
Министърът уточни, че в настоящия момент България финансира модернизирането на транспортната си инфраструктура със средства от: държавния бюджет, приходи от държавни такси, безвъзмездна помощ от Европейския съюз и други държави, приходи от концесиониране и приватизация на обекти, както и други форми на публично-частно партньорство.
Преминаващите през България коридори са исторически доказани пътища. Традиционното през вековете преминаване на стоки и хора между Европа и Азия се е извършвало и продължава да се извършва по направленията на петте общоевропейски коридора, преминаващи през територията на нашата страна, подчерта министър Мутафчиев. В последните години Европейската комисия обяви план за действие, който цели изграждането на единна континентална транспортна мрежа.
Съгласно плана, Общоевропейската транспортна мрежа ще покрива Централна и Източна Европа и европейските страни от бившия Съветски съюз. Според министъра се проявява голям интерес за създаването на ефективна транспортна мрежа в тези региони, както и за продължаване направлението на транспортните коридори по посока на Близкия Изток и Северна Африка.
Транспортната мрежа на страните-членки на Европейския съюз с тази на страните от Централна и Източна Европа се обвързват чрез оформянето на десет паневропейски транспортни коридори, четири морски транспортни зони, както и продължението на някои от вече формираните коридори в източна посока - транспортния коридор “Европа-Кавказ-Азия”, коридор ТРАСЕКА. ТРАСЕКА е реална стъпка, която Европа предприема, за да гарантира едно наистина модерно развитие на транспортните мрежи. Тя ще доведе до активизирането на стокообмена на страните от Кавказкия регион и Азия.