Стефан Шарлопов започва частен бизнес през 1989 г. Със стокови и финансови операции се занимава до 1993 г. През 1995 г. създава “Роял Фуудс” АД за производство на трайни пакетирани сладкиши. За известно време е собственик и на минерална вода „Девин”. Шарлопов е собственик на верига хотели, насочени към СПА туризма.
В последните няколко години СПА туризмът набира скорост у нас. Само за последните пет години бележи двоен ръст и вече има дял от 8 на сто от туризма като цяло. Използваме ли потенциала на минералните води в страната, има ли проблеми с отдаването им на концесия от новия им принципал общините, има ли инвеститорски интерес към развиване на балнео и уелнес комплексите у нас, попитахме Стефан Шарлопов, председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм.
- Г-н Шарлопов, какви са оценките ви развитието на туристическия сектор в последните няколко години?
Заради световната икономическа криза очаквахме, че ще има много сериозен спад в сектора, но за радост туризмът в последните четири години бележи ръст от 6-8%. И то всяка година – и по отношение на броя на туристите, и по отношение на приходите. Няма друг отрасъл, който да е постигнал такъв успех в условията на криза. Фактите показват, че въпреки всичко, отрасълът не бележи спад, а напротив - устойчив ръст.
- Какви са очакванията ви за сектора през тази година?
Прогнозите и за тази година са оптимистични поради няколко факта. Преди всичко благоприятен развой очакваме от решението да бъдат признавани многократните шенгенски визи на гражданите от Русия. Това вече даде своите резултати като доведе до 38% ръст на руските туристи и над 100% ръст на турските туристи. Получи се така, че на базата на сръбски, македонски, турски, румънски туристи, както и украинци, чехи и поляци компенсирахме пълния отлив на ирландци и англичани, които заливаха България преди няколко години.
Перспективата пред българския туризъм са благоприятни и защото виждаме, че се залага на онова, за което Българския съюз по балнеология и СПА туризъм настоява от пет години. А именно - да утвърждаваме България като туристическа дестинация на четири сезона. Ние работим за това да представяме страната не само като дестинация за море и ски, а да надграждаме националния туристически продукт с културно-историческото ни наследство. Това е богатство, в което се влагат значителни средства, а те ще се възвърнат със сигурност.
- СПА туризмът набира скорост у нас в последните години. Какъв е делът на този вид туризъм?
Само преди няколко години делът му беше около 3% от туристическия бизнес в България. В момента е между 7 и 8%, което тълкуваме като сериозна тенденция на разрастване. Още повече, че този резултат е постигнат за период от пет години. По мое мнение е логично до 10 години делът на СПА индустрията да стане 30%.
Нека не забравяме, че това е целогодишна индустрия, тоест има много сериозно бъдеще и голям потенциал за развитие. Целта е и у нас да стане както е в Западна Европа, където този бизнес расте с по 20% годишно. Налице са няколко фактора, един от които е, че човечеството е болно – дали от храната, дали от въздуха или пък от застаряване, то има нужда от рехабилитация и от лечение. А СПА туризмът е най-доброто средство да се отложи във времето болничното лечение.
- И все пак България все още е с нисък процент на познаваемост като дестинация за балнео и СПА ваканции?
Смятам, че инвестициите, които бяха направени досега в балнеология, спа и уелнес вече, започват да дават плодове. През месец май, за първи път тази година, в Поморие ще се проведе среща на Европейската СПА асоциация (ESPA),което е знак, че вече България се приема като част от СПА картата на Европа. Преди пет години това все още не беше възможно, но сега времето ни идва.
- Какво очаквате от предстоящата среща?
Тезата ни не е променена. Вече пет години отстояваме пред нашите партньори, че страната ни има голям потенциал на СПА дестинация заради уникалното богатство на минерални извори, който е неизползван и тепърва ще се развива.
Втората теза е, че ние сме страна на четири сезона и индустрията ни работи целогодишно, а не само през лятото и зимата. България е едно изключително място за рехабилитация. Например Сандански е много подходящо място за лечение на всички заболявания на горните дихателни пътища. И то не само заради топлата минерална вода, а и заради йонизацията на въздуха, която е уникална. Точно това искаме да покажем на Европа и на света.
Истина е, че на всички презентации, които сме правили по световните борси преди години, ни гледаха с недоверие и недоумение при отстояване на СПА предимствата. Но работата ни вече започва да дава резултати.
преди 11 години Шарлопов е един от малкото хотелиери, които уважавам за професионализма. Редовно съм му клиент в Парк-хотел Пирин в Сандански и мога да кажа, че ако имаше повече бизнесмени като него България нямаше да е място за алкохолен туризъм. На него специално еколозите не би трябвало да му правят проблеми, защото не е маниак на тема бетон и мегасгради... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Е такива играчи много ме дразнят. Еколозите му били виновни. Ми да превърнем и природата на България (нашето богатство) в бетон освен... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Ами когато погазват всякакви закони, и унищожават и малкото останала природа, някой трябва да ги озапти тия алчни ***! "...вълна от екоорганизации, които разбирам, че искат да бъдат страна по разрешителни режими за много инвестиции в туризма. Това го няма в целия свят..." А погазването на всякакви закони и правила е нормална практика, така ли? И Слънчев бряг е върха на красотата... В основата на протестите не бяха еколози, а граждани, това да си го набият в чуторите пишман хотел-чорбаджиите... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Браво! Един дето да не реве че космоса му е крив. отговор Сигнализирай за неуместен коментар