Стефан Шарлопов започва частен бизнес през 1989 г. Със стокови и финансови операции се занимава до 1993 г. През 1995 г. създава “Роял Фуудс” АД за производство на трайни пакетирани сладкиши. За известно време е собственик и на минерална вода „Девин”. Шарлопов е собственик на верига хотели, насочени към СПА туризма.
В последните няколко години СПА туризмът набира скорост у нас. Само за последните пет години бележи двоен ръст и вече има дял от 8 на сто от туризма като цяло. Използваме ли потенциала на минералните води в страната, има ли проблеми с отдаването им на концесия от новия им принципал общините, има ли инвеститорски интерес към развиване на балнео и уелнес комплексите у нас, попитахме Стефан Шарлопов, председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм.
- Г-н Шарлопов, какви са оценките ви развитието на туристическия сектор в последните няколко години?
Заради световната икономическа криза очаквахме, че ще има много сериозен спад в сектора, но за радост туризмът в последните четири години бележи ръст от 6-8%. И то всяка година – и по отношение на броя на туристите, и по отношение на приходите. Няма друг отрасъл, който да е постигнал такъв успех в условията на криза. Фактите показват, че въпреки всичко, отрасълът не бележи спад, а напротив - устойчив ръст.
- Какви са очакванията ви за сектора през тази година?
Прогнозите и за тази година са оптимистични поради няколко факта. Преди всичко благоприятен развой очакваме от решението да бъдат признавани многократните шенгенски визи на гражданите от Русия. Това вече даде своите резултати като доведе до 38% ръст на руските туристи и над 100% ръст на турските туристи. Получи се така, че на базата на сръбски, македонски, турски, румънски туристи, както и украинци, чехи и поляци компенсирахме пълния отлив на ирландци и англичани, които заливаха България преди няколко години.
Перспективата пред българския туризъм са благоприятни и защото виждаме, че се залага на онова, за което Българския съюз по балнеология и СПА туризъм настоява от пет години. А именно - да утвърждаваме България като туристическа дестинация на четири сезона. Ние работим за това да представяме страната не само като дестинация за море и ски, а да надграждаме националния туристически продукт с културно-историческото ни наследство. Това е богатство, в което се влагат значителни средства, а те ще се възвърнат със сигурност.
- СПА туризмът набира скорост у нас в последните години. Какъв е делът на този вид туризъм?
Само преди няколко години делът му беше около 3% от туристическия бизнес в България. В момента е между 7 и 8%, което тълкуваме като сериозна тенденция на разрастване. Още повече, че този резултат е постигнат за период от пет години. По мое мнение е логично до 10 години делът на СПА индустрията да стане 30%.
Нека не забравяме, че това е целогодишна индустрия, тоест има много сериозно бъдеще и голям потенциал за развитие. Целта е и у нас да стане както е в Западна Европа, където този бизнес расте с по 20% годишно. Налице са няколко фактора, един от които е, че човечеството е болно – дали от храната, дали от въздуха или пък от застаряване, то има нужда от рехабилитация и от лечение. А СПА туризмът е най-доброто средство да се отложи във времето болничното лечение.
- И все пак България все още е с нисък процент на познаваемост като дестинация за балнео и СПА ваканции?
Смятам, че инвестициите, които бяха направени досега в балнеология, спа и уелнес вече, започват да дават плодове. През месец май, за първи път тази година, в Поморие ще се проведе среща на Европейската СПА асоциация (ESPA),което е знак, че вече България се приема като част от СПА картата на Европа. Преди пет години това все още не беше възможно, но сега времето ни идва.
- Какво очаквате от предстоящата среща?
Тезата ни не е променена. Вече пет години отстояваме пред нашите партньори, че страната ни има голям потенциал на СПА дестинация заради уникалното богатство на минерални извори, който е неизползван и тепърва ще се развива.
Втората теза е, че ние сме страна на четири сезона и индустрията ни работи целогодишно, а не само през лятото и зимата. България е едно изключително място за рехабилитация. Например Сандански е много подходящо място за лечение на всички заболявания на горните дихателни пътища. И то не само заради топлата минерална вода, а и заради йонизацията на въздуха, която е уникална. Точно това искаме да покажем на Европа и на света.
Истина е, че на всички презентации, които сме правили по световните борси преди години, ни гледаха с недоверие и недоумение при отстояване на СПА предимствата. Но работата ни вече започва да дава резултати.
преди 11 години За прекомерното бетониране мисля не трябва да се винят инвеститорите, а администрацията. Все пак, тя е тази, която издава разрешителните. И ако администрацията си е на мястото, колкото и да иска някой да осе*е пейзажа няма да може. Все пак, не е работа (или поне не на първо място) на един инвеститор да има цялостен поглед върху даден регион - за това имаме и плащаме на администрация. И то плащаме не малко! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Какви еколози?!?!?Където мине комунист - трева не никне! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Много добри новини,впечатляващи бих казала.Основни клиенти на СПА туризма ни са съседните страни,Винаги добре дошли:) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години въпросът, е че продукта, който прави е качествен....ако да е с червени бари...то 90% от бизнес 'елита' е с червени (бандитски пари)...ама нивото е трагично ниско отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Шарлопов и нормален бизнес, абе вие не сте много добре. Точно този комсомолски секретар е проводник на най-дъртата комунистическа мафия. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Себулба,тук не споря. писах поста, че Шарлопов прави наистина качествен туристически продукт на Европейско ниво. А, че мутрите са прости е ясно по-ясно.... само дето не виждам как тъпанарите, които са на власт ще озаптят някой...не забравяй и ДПС ,които потриват ръце на резервната скамейка. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Само ако се предотврати превръщането на спа курортите в презастроени *** като Банско,Сл.бряг и т.н а кто гледам не се приема закон за 10 % застрояване така че успех на WC туризма отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Характерна черта на номенклатурните капиталисти е, че не разбират от управление и затова си решават проблемите с корупционни практики. Така те предпочитат вместо устойчив бизнес, да направят нещо, което ще донесе бърза печалба. Малко по-дълга тема е, че всъщност бетонът, несъобразен с капацитета на ресурса не е точно начин а се печели. Олигарсите не знаят и как да правят кризисен мениджмънт.Шарлопов има възможност да се разграничи от кредините милионери, които държат по една банка и контролират по един дял във всички сектори, които са докопали. Той има възможност да покаже, че в България има нормален бизнес, а не само такъв въртян от мръсни пари. За съжаление очевидно в това интервю той е по-критичен към гражданското общество, отколкото към беззаконието и праните пари. С това той доста ясно заявява къде точно се намира той. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Берта, ако някой не ги озапти, няма да остане ни СПА, ни някакъв друг вид туризъм, освен алкохолния, защото родните предприемачи ОЧЕВИДНО не знаят що е туй баланс с природата и прекомерно застрояване. Не визирам конкретно г-н Шарлопов, а говоря за родните хотелиери. Дори и да направиш нещо хубаво, след няколко години като се окаже в средата на бетонно гето, олеква отвсякъде... ... и после знаем: БГ Олинклузив = вотка от туби, топли кренвирши и къпане в собствените си л*на... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 11 години Така така... Кво готино си беше: с дребно подкупче заменяш една гора на майната си за атрактивен имот по морето, шариш на местния кмет и гл. архитект и почваш да лееш бетона....Ама нещеш ли, появяват се едни гадни еколози (Кви са тия ба, че и протестират), и ти развалят рахатя... отговор Сигнализирай за неуместен коментар