fallback

Г. Панчев: Пазарът на апаратура за естетични процедури ще нарасне с 30% догодина

Все още ниската цена на услугата в България е определящ фактор при търсенето на естетически процедури

08:20 | 26.09.12 г.

Георги Панчев. Снимка: Личен архив

Георги Панчев е управител на компанията за продажба на апаратура за козметични процедури Bul Med Consult. От 2005 г. работи в областта на естетичната медицина, като се занимава предимно с търговска дейност – продава и поддържа апарати за естетически и дерматологични процедури.

Компанията Bul Med Consult е на пазара в България от две години. Специализирана е в дистрибуцията на апарати за естетична медицина и в Румъния. Основните клиенти са дерматолози и пластични хирурзи, които в България не са повече от 300 на брой. Рразговаряме с Георги Панчев за пазара на медицинска апаратура у нас, предназначена за естетически процедури.

- Печеливш ли е бизнесът с продажба на медицинска апаратура в България?

Общият обем на пазара на медицинска апаратура за естетични процедури годишно у нас е около 300 хил. евро, като фирмата ни държи между 50% и 70% от него. Като цяло пазарът, като единици продадени апарати за естетична медицина, е сравнително малък между пет и седем много скъпи апарата годишно. Толкова са реализираните продажби на апарати на територията на България, като в това число включвам не само нашата компания, а и всички останали участници на пазара в България. Тези цифри може да изглеждат нищожни, но зад тях се крият доста сериозни суми. Цената на един апарат за епилация, например, е около 120 хил. лв. Това не е малка инвестиция за едно студио.

- Как се отрази кризата на вашия бранш, а и на вас като компания?

В последните няколко години много от лекарите и козметиците у нас изпитваха притеснения да инвестират. Едва от края на миналата година дерматолозите започнаха да правят по-сериозни инвестиции в апаратура. Те осъзнаха, че добрата техническа база им дава силно конкурентно предимство, привлича нови и спомага за създаването на повече лоялни клиенти. Тази година се радваме на силно повишен интерес към  иновативна и съответно по-добра апаратура.

- Промени ли се пазарният ви дял вследствие на кризата?

Да. В предкризисните нива резултатите, които постигахме бяха по-големи. Тогава държахме почти 90% пазарен дял. След кризата процентът ни  спадна, но това се дължи на свиване на целия пазар в България. Например 2009 г. беше доста силна. Само от апаратурата, която продадохме, приходите на нашата компания бяха около 500 хил. евро. Но пък сериозните години на кризата 2010 и 2011 г., бяха много слаби. Тогава дерматолозите и лекарите започнаха да свиват разходите си. Появи се страх у тях да инвестират в нещо ново.

-Какъв е финансовият резултат на компанията за тази година спрямо миналата?

Ние продаваме апарати и на румънския пазар. Като цифри тази и предходната година са сравнително еднакви. Разликата е, че румънският пазар миналата година беше по-силен. През 2012 г. отбелязваме значителен ръст и на българския пазар. Прогнозите ни са, че ръстът ще е приблизително 20% за тази година спрямо миналата година.

-Очаквате ли ръст в бранша за следващата година?

Да, очаквам ръст с приблизително 30%. Лекарите са убедени в качеството на процедурите, продуктите и дистрибуторите. Но не са убедени, че ще си върнат инвестицията в нов апарат. Факт е, че в Румъния се продават шест пъти повече апарати отколкото у нас. Там пазарът е поне три пъти по-голям, защото процедурите не са компрометирани.

- Какви са най-новите тенденции във вашия бранш?

Започва да се наблюдава интерес към така наречените александритни лазери. Това са най-използваните лазери за епилация в световен мащаб от най-висок клас. Те са предпочитани от дерматолозите, тъй като тяхното основно конкурентното предимство е, че са най-добрата комбинация от безболезненост, бързина и ефективност.

-Увеличил ли се е интересът на крайните потребители към този вид процедури?

Да, увеличил се е и с времето все повече ще се увеличава. Основното нещо, което накара клиентите да търсят по-активно процедурите, които се извършват с помощта на апаратите, които ние продаваме, са ниските цени у нас. В България процедурите за епилация например вече са много популярни. Започнаха да се откриват много центрове за лазерна епилация, които се снабдиха с много качествена и маркова апаратура. Поради големия им брой и нарастващата конкуренция, собствениците на салоните започнаха да понижават цените, което естествено е много приятно за крайния потребител.

Качеството на предлаганата лазерна епилация, а и не само тя, се повиши изключително много. Смело мога да кажа, че лазерните процедури, които се предлагат в България са с наистина много високо качество. Специалистите, които обслужват клиентите в салоните, са също на високо професионално ниво. Качеството се вдигна главно заради нарастващата конкуренция. Същевременно цените в България остават подобни, дори малко по-ниски в сравнение с тези в съседните държави. Хората започнаха да виждат резултати от лазерните процедури и да правят най-добрата реклама, а именно тази от „уста на уста“.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 10:59 | 13.09.22 г.
fallback