fallback

България може да бъде санкционирана от ЕС заради спряна фериботна линия

Липсата на интерес от български оператор, който да стопанисва фериботния комплекс при Силистра, може да стане причина за глобата

15:41 | 10.08.12 г.

България и Румъния могат да понесат сериозни финансови санкции от Европейския съюз, ако забавят още пускането в експлоатация на фериботния комплекс между Силистра и Кълъраш, предаде БНТ.

До блокирането на фериботната линия се стигна заради разногласия между концесионерите от българска и румънска страна за цените на превозите. В комплекса са вложени 10 млн. лева – половината са безвъзмездно финансиране по програма ФАР, а останалите от държавния бюджет и частни капитали на концесионера "Дунавски индустриален парк" АД.

Фериботният комплекс беше открит в края на 2007 г., след близо десетилетие подготовка и строителство. Тогава тръгнаха два ферибота – български и румънски, които изпълняваха регулярни курсове по график. Година по-късно се появи неразбирателство между двамата концесионери, заради цените на превозите. През март 2010 г. румънската страна отказа да работи и транспортната връзка беше преустановена.

Миналата година българският концесионер пожела да му бъде прекратен предсрочно договора за предоставена концесия. Така на 4 май т.г., с решение на Министерски съвет (МС), бе прекратен предсрочно договорът на държавата с българския оператор „Дунавски индустрален парк“ АД, който бе сключен за срок от 35 години.

Останала без превозвач, българската страна отново преговаря с румънските власти за търсене на изход от създалата се ситуация. Проблемът обаче е, че на този етап няма интерес от български оператор.

След взетото решение от МС оперирането на фериботния комплекс бе прехвърлено на държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“, както е по закон. Генералният директор на предприятието Мирослав Петров коментира пред Investor.bg, че дружеството не отговаря на нужните изисквания, за да се превърне в действащ оператор на комплекса между Силистра и Кълъраш.

„Към момента се случва прецедент в историята на концесионните договори у нас – някой предсрочно да пожелае сам да му бъде прекратен договора. Ние не сме регистрирани като пристанищен оператор и не отговаряме на нужните изисквания, за да бъдем такъв. Липсват ни служители, които да имат нужните специални умения и опит, освен това от логистична и организационна гледна точка не сме подготвени“, посочи Петров.

По негови думи има редица „дупки“ в законодателството, които създават проблеми с оперирането на фериботното пристанище.

Трябва да се започне нова процедура за избор нов концесионер, смята Петров. Тя обаче ще отнеме поне година, а през това време няма оператор от българска страна, който да извършва дейност през порта. Самият той е скептичен за това дали ще се появи желаещ да вземе комплекса на концесия." През последните години е имало само един желаещ да оперира и това е „Дунавски индустриален парк“ АД", уточни директорът на предприятието.

"Ако Министерство на транспорта реши, може да се наложи държавното предприятие „Пристанищна инфраструктура“ да въведе промени в структурата си, да изгради нови звена в Силистра, както и да наеме специализиран екип, а в резултат на това да поеме, не само фиктивно, оперирането над фериботния комплекс", каза Петров.

„Очакваме отговора на транспортното министерство. В момента се извършва необходимия анализ, взимат се определени решения, които да изведат порта от безизходицата, в която се намира“, допълни Петров.

Investor.bg потърси за коментар експерти от дирекцията "Контрол върху дейността на търговските дружества и държавните предпирятия" към министерството на транспорта, от които продължава да очаква отговор по темата.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:39 | 12.09.22 г.
fallback