Потребителите и бизнесът все по-често използват различни от биткойна дигитални валути за покупки, съобщава BitPay Inc., един от най-големите компании за обработка на криптоплащания в света.
Миналата година плащането с биткойни при търговци, които използват услугите на BitPay, е намаляло до около 65% от обработените плащания – значително понижение от 92% през 2020 г., съобщи компанията за Bloomberg.
Покупките с етер са отговаряли за 15% от общите, стейбълкойните са били 13%, а новите монети, включени към услугите на BitPay през 2021 г. – доуджкойн, шиба ину и лайткойн – са около 3%.
Употребата на алтернативни монети е нараснала отчасти и заради това, че все повече бизнеси са започнали да използват стейбълкойни за задгранични плащания. Потребителите също се насочват към стейбълкойните – чиято цена е обвързана с традиционна валута – когато криптоцените се понижават, а те вървят надолу от средата на ноември.
Монети като доуджкойн се представиха добре миналата година и благодарение на фенове като изпълнителният директор на Tesla Илон Мъск, който в петък обяви, че токенът ще се използва за покупка на някои стоки в магазина на автомобилопроизводителя.
Също така на фона на поскъпването на биткойна с 60% миналата година, независимо от волатилността през четвъртото тримесечие, мнозина инвеститори може би са предпочели да го задържат, вместо да харчат. Мнозина помнят първата търговска трансакция с биткойн, в рамките на която програмист си купи пица с биткойни, чиято сегашна стойност би възлязла на милиарди долари.
А за какво са били изхарчени криптовалутите. Много потребители са си купили с тях луксозни стоки като бижута и часовници, автомобили и лодки – дори и злато – което според мнозина може да бъде заменено именно от биткойна, отбелязват от BitPay. Обемът на трансакции, свързани с луксозни стоки, е нараснал с 31% миналата година от 9% през 2020 г., коментира главният изпълнителен директор Стивън Пеър. Общо обемът на плащания на компанията за миналата година се е увеличил с 57% на годишна основа. Годишно компанията извършва плащания за около 1 млрд. долара.
BitPay, която е основана през 2011 г., когато малко компании приемат криптовалути, всеки месец обработва около 66 хил. плащания – миниатюрна част от обемите на гигант като Visa, който за 12 месеца до 30 юни 2021 г. е обработил 206 млрд. плащания.
Данните на BitPay могат да послужат и като барометър за индустрията. Поне до момента последната серия на поевтинявания на криптовалутите не се са отразили на навиците за харчене на инвеститорите – поне не колкото през зимата на 2018 г., каза още Пеър. Макар че разходите за луксозни стоки са били засегнати, като цяло намаляването на разходите е значително по-малко. Това може би е знак за увереността, че сегашният период на разпродажби ще е кратък или че криптовалутите имат по-широка потребителска база.
„Не усетихме голям спад на обемите при това последно поевтиняване“, отбелязва още изпълнителният директор.