Пазарът на първоначално публично предлагане на монети на криптовалути (nitial Coin Offering, ICO) се радва на много по-голяма активност в сравнение с традиционния капиталов пазар на първично публично предлагане (IPO). Това става ясно от анализ в популярния блог за криптовалути jamescrypto.com, но авторът, известен блогър и трейдър, задава въпрода дали биха могли да бъдат еднакво успешни.
В САЩ през миналата година е имало 150 първични публични предлагания, като в този брой влиза всяко IPO на стойност над 50 млн. долара. Компаниите с подобна пазарна капитализация се определят като micro-cap (минимална капитализация). Само за сравнение, под графата small-cap (малка капитализация) попадат дружества с пазарна оценка от поне 300 млн. долара. Акциите на компании с micro-cap много често са нестабилни, а самите дружества, като цяло, нямат доказан опит, продажби или дори работещ продукт. Така че те са добро сравнение с повечето първоначални публични предлагания на монети, смята блогърът Джеймс.
Общият брой на първичните публични предлагания на американския пазар през 2017 г. е 150. В същото време само от началото на годината на пазара на криптовалути общият брой на ICO е около 370.
„Тъй като често цифровите пари са сравнявани с балона на капиталовия пазар от 1999 г. поглеждаме и към този период – първичните публични предлагания тогава са били 486. Този брой със сигурност ще бъде задминат от пазара на криптовалути, тъй като сме едва март“, коментира Джеймс. Само за сравнение през 1999 г. е имало най-голям брой листвания на фондовата борса от две десетилетия насам.
Известният блогър включва и страните Китай, Индия, Хонконг, Австралия, Япония, Великобритания и Южна Корея в анализа си, като така изчислява, че пазарът на първични публични предлагания на едни от най-големите капиталови пазари в света достига общо 1236.
„Сред основните разлики между двата вида първично предлагане е, че на капиталовия пазар има огромно разнообразие от компании от най-различни сектори на икономиката, докато повечето първоначални публични предлагания на монети са много сходни в основата си“, пише още в анализа jamescrypto.com.
Освен това ако всички компании, които искат да излязат на борсата, са от един единствен сектор – например производство на чипове, то това би било доста притеснително за инвеститорите. А именно такъв е случая на пазара на цифрови пари – идентичен бизнес.
„При тази ситуация в дългосрочен план повечето първоначални публични предлагания на монети нямат шанс да успеят и ще навредят на целия пазар, докато не бъдат изчистени“, смята Джеймс.