Главният редактор на Investor.bg коментира икономическите процеси, пътя на Investor.bg и синергията между телевизията и интернет в последния брой на сп. Forbes.
Какво ви впечатли най-много от икономическите процеси през последните 15 години?
Най-важното събитие за тези години е финансовата криза от 2007 г., преминала след това в глобална икономическа криза – най-тежката след Голямата депресия. Тази криза се разви в 4 действия – досущ като опера. Както казва и Джоузеф Стиглиц, в първото действие бе кризата на непървокласните ипотеки, прокламирана на 9 и 10.08.2007 г. Тогава централните банки наляха в системата над 300 млрд. долара за ден.
При второто действие на 15.09.2008 г. фалира Lehman Brothers. На следващия ден настъпи невиждана паника на финансовите пазари. ФЕД и МФ дадоха 182 млрд. долара на AIG, а в замяна данъкоплатците получиха по-голямата част от акциите. Днес те са продадени и по изчисления на МФ хората са получили всичките си пари, с 23 млрд. долара отгоре.
При третото действие имаме свиването на икономиката на САЩ в края на 2008 г. и началото на 2009 г., и срива на автомобилната промишленост. За автоконцерните в САЩ данъкоплатците извадиха 80 млрд. долара от джобовете си. Не всичко е изплатено.
Четвъртото действие е проблемът с дефицитите в еврозоната през 2010 г. То продължава и днес, когато централните банки отчаяно се борят с ниската инфлация, въпреки че изпомпват милиарди в икономиките. Дали ще се намери решение е рано да се каже...
Какво успя да постигне Investor.bg за 15 години?
За 15 години Investor.bg се утвърди като основното място в интернет за бизнес информация, анализи и дискусии. В началото на 2001 г. никой не подозираше, че ще се появи Facebook и ще започне да „краде“ бизнеса на печатните медии, в интернет се влизаше чрез Netscape (помни ли го някой?), а за комуникация се ползваше ICQ. В онзи момент основателят Любомир Леков си поставя за цел да запълни една ниша – липсата на информация за пазара, когато фондовата борса набира сила и има реална опасност от навлизането на лоши практики.
Investor.bg всъщност е един изключително успешен стартъп, който не само че оцеля, но и не спира да се развива и днес. В началото най-силен беше форумът, там с коментари се включваха топ мениджъри и експерти от бизнеса, а постепенно сайтът се разви като силна медия, в която водещи станаха статиите, задълбочените анализи, инфографики и видеа. Започнахме да организираме и силни дискусионни форуми в под марката Клуб Investor. Но най-големият успех на Investor.bg е, че успя да изгради истинска инвестиционна общност около себе си. Четат ни и много млади хора, които са ковачите на бъдещето. Именно затова отбелязваме 15-ата годишнина с лекции на водещи фигури и топ експерти от бизнеса в български университети.
Каква е стратегията ви за развитие на Investor.bg?
Искрено вярвам, че журналистиката е професия с призвание, каквито са и лекарите и учителите. Нашата мисия е да бъдем безпристрастни и отговорни към информацията. Ще продължим да поднасяме навременна и коректна финансова и бизнес информация, която да помага на читателите ни да вземат правилни и информирани решения.
Виждате ли незаети ниши на пазара за финансови медии в България?
Вярвам, че в България има глад за добра, качествена и навременна информация за финансовите пазари и икономиката като цяло. Добре работеща пазарна икономика може да има само ако има и прозрачност и обективност на финансовата информация, достъпна за всички. Това е основната ценност на Investor.bg. Нашият успех е доказателството, че тук има място за подобни медии. Още едно доказателство е изключително добрият прием на Bloomberg TV Bulgaria само няколко месеца след старта ѝ. Дори самото стартиране на този проект е успех не само за нашата медийна група, но, вярвам, и за страната ни.
Investor.bg е част от телевизионна медийна група. Как се интегрират онлайн медиите с телевизията и каква е добавената стойност за потребителите?
През последните години сме свидетели на една нова тенденция – раждането на нов бизнес модел в медиите. Конвенционалните медии все повече се изместват от мултиплатформени медийни компании. Нашата медия е част от всичко това. През юли 2013 г. Investor.bg започва да излъчва видео съдържание от Bloomberg Television по силата на споразумение между Bulgaria ON AIR и Bloomberg. Част от журналистите на Investor.bg започват да правят авторски предавания в Bulgaria ON AIR, като синергията между телевизия и интернет се развива допълнително и още по-успешно със старта на Bloomberg TV Bulgaria през октомври 2015 г. Читателите на сайта намират все повече и разнообразни видео материали. Но това не е всичко – ние имаме привилегията да се учим от опита и ноухауто на колегите ни от Bloomberg, да ползваме различни данни, графики и анализи. И всичко това идва и при нашите читатели.