Енергийният преход дава възможност за конкуренция. Предизвикателство пред „Солвей Соди” е да намали въглеродния си отпечатък и компанията работи по редица проекти в тази насока. За 15 години емисиите на завода са намалени с повече от 90%, обяви в предаването „Бизнес старт” на Bloomberg TV Bulgaria Спирос Номикос, изпълнителен директор на "Солвей Соди".
Мениджърът напомни, че компанията е най-големият производител на калцинирана сода в Европа. Новооткритата инсталация за производство на натриев бикарбонат в завода в Девня ще е с капацитет от 200 хиляди тона. „Тя е изградена с наше ноу-хау, с най-модерните технологии. Това предприятие е чудесен подарък за 25-годишната ни дейност в България след приватизацията“, посочи Спирос Номикос.
Той обясни, че с новия завод приходите на „Солвей Соди” ще се увеличат след разширението на производствения капацитет. „Но по-големият ефект е, че така обогатяваме нашето портфолио. Преди години заводът в Девня е открит с цел производство на калцинирана сода с годишен капацитет от 1,5 милиона тона. Сега имаме и поделение за 200 хиляди тона сода бикарбонат, което ни позволява да се насочим към напълно различни пазари. Това е диверсификация“, поясни изпълнителният директор на "Солвей Соди".
Като средносрочно предизвикателство мениджърът открои енергийния преход и усилията на „Солвей Соди” да намали въглеродния си отпечатък.
„Има разлика в безплатните емисии и тези, които плащаме, затова трябва да ги намалим и да се превърне в еталон, коментира той и обясни, че в компанията имат много идеи и три проекта. – Първият е за трансформация на един от основните котли за производство на пара и електричество. Преустройството означава, той да работи не само с въглища, но и с биомаса. Това ще помогне да се намали с една трета разликата в емисиите – инвестицията е в ход и до края на годината ще постигнем заложената цел.“
Номикос е категоричен, че енергийният преход дава възможност за конкуренция. „Ако увеличиш разходите си с 50-60%, ще бъдеш изхвърлен от пазара. Ние се конкурираме с големите играчи в сектора – Турция, САЩ, Индия, Китай. 90% от продукцията ни е предназначена за износ и продаваме в Югоизточна Азия, в Северна Америка. Горди сме, че сме в Европа, но имаме проблем с разходите за въглеродни емисии. Другите страни нямат този проблем. Така че ние трябва да бъдем успешни в този преход, трябва да намалим разходите си колкото се може повече с дигитализация, автоматизация и по-добра ефективност“, каза още мениджърът.
Спирос Номикос се надява, че с помощта на държавата ще се реализира проект за оползотворяване на RDF – получаване на твърдо гориво от отпадъци, за който са необходими технологии за инсталации за стотици милиони инвестиции.
„Идеята е да реализираме проект и да изградим котел, в който суровината, твърдото гориво да е от RDF. Засега се очакват различни процедури, за да се осигурят пари от Европа и подкрепа от правителството. Когато се осигурят средствата, проектът може да се реализира през 2026 г.“, прогнозира той.
Какви са предизвикателствата пред химическата индустрия? Какво е приложението и къде е пазарът на натриевият бикарнобат? Какво е мнението на Номикос за релокацията на производства при глобалните бизнес процеси? Кои са конкурентите на „Солвей Соди” и колко е важно е позиционирането на завода до пристанище? Още за проектите на „Солвей Соди” може да научите, ако гледате видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт” може да гледате тук.