Трябва да се търсят компромиси за плащането на руския природен газ, за да бъде избегната рецесия в Европа, каза председателят на УС на Асоциацията на индустриалния капитал в България (АИКБ) Васил Велев по време на пресконференция след срещата на национално представените работодателски организации и синдикатите с правителството. Той посочи, че в Европейската комисия (ЕК) признават, че замяната на руския газ е невъзможна в краткосрочен план и много трудна в средносрочен план, защото нужния газ просто липсва. А дори да го има - няма необходимата инфраструктура за довеждането на този газ до европейския пазар.
Нужни са поне 5-7 години, за да е възможно безболезнената смяна на Русия като източник на природен газ, каза Велев и допълни, че липсата на суровината носи заплаха за рецесия за цяла Европа. Дори и България да успее да намери национално решение, рецесията в Европа ще се отрази и на българската икономика със забавяне от около три месеца, посочи още той.
Представителите на работодателските организации и синдикатите дадоха разяснение за обещанията, които получиха от правителството за справяне с кризата с високите цени на енергията. По време на срещата беше постигнато споразумение компенсациите за бизнеса да продължат и през май и юни.
Васил Велев обясни, че схемата е нова - променя се подът, над който правителството ще покрива повишените разходи на индустрията, и той вече е 200 лева. Правителството ще компенсира 80% от направените разходи за електроенергия над тази сума. Председателят на АИКБ даде и конкретен пример как ще действа тази схема - при цена на електроенергията на свободния пазар в диапазона 300-500 лева за мегаватчас, бизнесът ще плаща реално между 220 и 260 лева за мегаватчас.
Новата схема е по-добра от старата при по-високи цени на енергийната борса, обясни още Велев. В дългосрочен план се очакват законодателни промени, които да осигурят предвидимост на цените за индустрията. Кирил Домусчиев, председател на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България (КРИБ), призова още веднъж за дългосрочни договори за енергийно интензивното производство.
По време на разговорите е станало ясно, че средствата за тази подкрепа ще дойдат основно от облагането на т.нар. "свърхпечалби", които реализират производителите на електроенергия в момента заради високата цена на електроенергията. Ако те не бъдат достатъчни, вицепремиерът и министър на финансите Асен Василев е заявил готовност за отпускане на допълнително публични средства, обясниха представителите на работодателските организации. В момента в бюджета има увеличени приходи от акцизи и ДДС, които могат да бъдат използвани за компенсациите, уточниха още представителите на индустрията.
Нито един бизнес не иска компенсации и подкрепа, а иска сам да си покрива всички разходи, заяви Добри Митев, председател на УК на Българската стопанска камара (БСК). Според него обаче ситуацията в момента е много различна - "системата в Европа се бъгна" и цените не са реални.
Цената на природния газ е "абсурдна и ненормално висока", допълни и зам.-председателят на Българската търговско-промишлена палата (БТПП) Красимир Дачев. "По тръбата тече 51% политика и 49% газ", каза той. Затова и правителството е поело ангажимент за подкрепа на бизнеса и домакинствата за скъпия газ - през май те ще плащат същата цена, каквато през април, въпреки повишението на цената на газа с малко над 14%.
На този етап работодателите остават в "протестна готовност" и отказаха да заявят еднозначно дали ще има протест на 18 май. За повече яснота ще бъде изчакан резултатът от още една среща между правителството и превозвачите, насрочена за 17 май. А "протестната готовност" ще продължи, докато бизнесът не се увери, че правителството ще изпълни обещаното днес (16 май).
Блокирането на кръстовища в София на 18 май не се отменя, стана ясно още от пресконференцията. Бизнесът иска да се увери, че правителството ще изпълни обещаното на срещата днес. Димитър Манолов от КТ "Подкрепа" беше каегоричен, че протестът на градския транспорт ще остане, защото отговорите на финансовия министър Асен Василев не са били удовлетворителни за синдикатите.
Димитър Манолов разказа, че в правителството очакват компаниите от този сектор да "оптимизират разходите си", както и да бъде променена транспортната мрежа на София, за което обаче се изисква много време.