България задължително трябва да получи изключение от руското петролно ембарго, което обмисля Европейският съюз (ЕС), защото алтернативните доставки ще бъдат силно ограничени и ще говорим не за цената на горивата, а дали въобще ги има, коментира пред БНТ юристът на Българската петролна и газова асоциация (БПГА) Светослав Бенчев.
За Мартин Владимиров от Центъра за изследване на демокрацията обаче има само политически, но не и материални аргументи по отношение на искането България да бъде изключена от спирането на вноса на петрол в ЕС. Според него цените на горивата ще се повишат в цяла Европа, каквото и решение да бъде взето.
"Става въпрос за сигурността на Европа", категоричен беше Владимиров и допълни, че тази цел си заслужава плащането на горива с 5-10% по-високи цени.
Експертът посочи, че натискът срещу Русия при петролно ембарго ще бъде голям, защото около 40% от приходите в руския бюджет са от природен газ и петрол, но около 2/3 от руската икономика са зависими от тези сектори. Владимиров е категоричен, че добивът на петрол в Русия намалява, а, веднъж спрян, той много трудно би се възстановил. Това означава, че Москва не може да диверсифицира лесно петролните доставки, ако Европа откаже да купува петрол.
Владимиров е категоричен, че България не трябва да се "отцепи от общо европейско решение" относно вноса на петрол от Русия.
Според Бенчев България има само "едно пристанище, в едно затворено море" - доставките зависят от много фактори, включително и от метеорологичните условия, които често затварят Босфора. Решение в дългосрочен план е изграждането на петролопровод от Александруполис до Бургас. Но Владимиров коментира, че България има много алтернативи на доставките, включително и през терминали по р. Дунав.
От БПГА коментират още, че рафинерията в Бургас в момента не може да работи без руски петрол - налагат се технологични промени. Това означава работата да спре за известно време, което не е страшно и се случва непрекъснато. За да няма сътресения на пазара обаче трябва да бъдат осигурени резерви, защото съседните пазари няма да могат да осигурят нужните горива за българския пазар.
"Ако бъде спрян руският петрол, няма да говорим за цена, а за липсата на продукт", категоричен беше Бенчев. "Лукойл Нефтохим" може да работи с различни видове петрол, но не веднага и ще са нужни около 6 месеца за настройката на съоръженията. В момента те работят с около 50% руски петрол от сорта "Уралс".
Доставките на готови петролни продукти също не са реалистичен сценарий, защото Румъния, Гърция и Турция нямат нужния капацитет за това.
За последния месец бензинът у нас е поскъпнал с 1,5-2%, а дизелът - с 4%, коментира още той. Причината са страховете за поскъпването на суровия петрол на международните пазари заради очакваното петролно ембарго от ЕС срещу Русия. Бенчев отбеляза, че заради войната в Украйна търсенето на дизел в Европа се увеличава, което е и причината за по-рязкото поскъпване на дизела у нас.
Цената на горивата в Гърция и Румъния е с 0,20 - 0,30 лева по-висока.