През 2018 година страните от ЕС са събрали 325 млрд. евро от екологични данъци и такси, става ясно от доклад на EcoRys по поръчка на Европейската комисия (ЕК). Страните с най-високи "зелени" данъци в общността са Латвия и България, при които приходите от тези налози са около 10% от общите.
На обратния полюс са Германия и Люксембург, където приходите от екологичните данъци и такси са около 4% от общите.
Източник: EcoRys, по данни на Евростат
В своя доклад от EcoRys анализират доколко съществуващите данъчни схеми могат да помогнат за енергийната трансформация и превръщането на Европа в въглеродно неутрален континент до 2050 година. Екологичните такси обаче не се определят на ниво ЕС, а са в правомощията на националните власти. Единствената съществуваща общоевропейска схема е търговията с емисиите въглероден диоксид (ETS), е записано още в анализа.
Като цяло зелените данъци в държавите от ЕС имат за цел да намалят емисиите СО2 в сектори, които не са обхванати от ETS, като например транспортният. През последните години транспорта непрекъснато повишава нивото на вредните за околната среда емисии и вече има дял са около 20% от общите емисии в общността.
Принципът на тези данъци и такси е "замърсителят плаща" и целта е да направи тези дейности по-щадящи околната среда.
В контекста на Зелената сделка много държави в ЕС ще направят промени в законодателната си уредба. Самият Съюз предвижда забраната за субсидиране на изкопаемите горива, както и включването на транспорта, включително въздушния и корабоплаването, в схемата на ETS. По този начин данъчната тежест ще бъде прехвърлена и облагана ще бъде не дейността, а самото замърсяване.
Към момента облагането на енергетиката има най-голям принос към зелените данъци в страните от ЕС. Общността търси начини как да насърчи участието на транспорта в мерките за опазването на околната среда.
Данъци и такси могат да допринесат за промяна на навиците, както и за забраната на автомобили с големи емисии и насърчаване на покупките на нискоемисионни модели.
Ако облагането на транспортния сектор бъде внимателно обмислено, може да допринесе много в усилията за намаляването на емисиите въглероден диоксид. Например намален или нулев данък може да насърчи покупката не на конвенционален, а на електромобил. Данъчни облекчения могат да насърчат мерки за енергийна ефективност в домовете и т.н.
Данните показват, че в 16 от 33-те държави в изследването ( страните от ЕС, Канада и Израел, включени за сравнение на практиките, Великобритания и страните от Европейското икономическо пространство, има данъци, свързани с емисиите въглероден диоксид. Той е най-нисък в Полша - 1 евро на тон, и най-висок в Швеция - 110 евро на тон.
Към 2020 година в някои страни (Полша и Скандинавските страни) тези данъци се събират от повече от 30 години. В Испания и Португалия те са въведени относително скоро, а в Нидерландия и Австрия тепърва ще влизат в сила. Много често компаниите, обхванати от ETS са или напълно изключени, или плащат намалени ставки на този данък.
България няма въведен подобен налог, показват данните на EcoRys.
Под една или друга форма в почти всички страни са въведени "зелени" данъци и такси, свързани с автомобилите. Две са опциите - при регистриране или годишни такси, тоест свързани с движението на автомобилите. Само в Естония, Литва и Канада няма данъци върху колите и свързаните с тях емисии въглероден диоксид.
Във всички държави от ЕС има енергийни данъци, свързани с емисиите заради изискването за акцизи върху енергийните продукти, като моторни горива, горива за отопление и електроенергия. Те не са директно насочени към намаляване на емисиите въглероден диоксид, но насърчават енергийната ефективност и така косвено допринасят и за намаление на замърсяването.