Ас. Мария Трифонова е преподавател в Стопанския факултет на Софийски университет "Св. Климент Охридски" с изследователски интереси в областта на енергийните преходи, пазарна интеграция на ВЕИ, икономически и социални ефекти на европейските и национални политики за декарбонизация и енергийни регулации. Дипломиран икономист на университет "Дуисбург-Есен", работила в Българска фотоволтаична асоциация, European Institute for Energy Research (EIFER), с принос в изследванията на проекти като PV Grid, NanoPhoSolar, MEDEAS.
Устойчивото развитие в контекста на прехода към чиста енергия не трябва да се разглежда само в големи мащаби. Ако погледнем на ниво община, какви са тенденциите в България? Ангажирани ли са българските общини с усилията на Европейския съюз (ЕС) за стимулиране на енергийната ефективност и преминаването към възобновяема енергия?
Да, първоначално европейските политики в областта на климата и енергетиката бяха глобални и следваха посоката „отгоре-надолу“, като целяха сътрудничество между държавите членки, следяха за постигането на национални цели и реализирането на мерки на макро ниво. Добрите практики показват, че успешните енергийни преходи се случват тогава, когато този подход се подпомага и от местни инициативи с активното участие на гражданите. Обръщането на посоката „отдолу-нагоре“ при формирането и реализирането на политики за децентрализирано енергийно производство би минимизирало разходите, би увеличило доверието и приемствеността на новите технологии от страна на гражданите. Като се подхожда по този начин, могат да се постигнат оптимални резултати предвид локалните особености и предпочитания при устойчивото използване на местния ресурс от възобновяеми енергийни източници (ВЕИ).
В съответствие със задълженията, произтичащи от Закона за енергията от възобновяеми източници (ЗЕВИ), българските общини разработват и изпълняват краткосрочни и дългосрочни програми за насърчаване използването на възобновяемите енергийни източници (Общинска програма за насърчаване използването на енергия от възобновяеми източници и биогорива - ОПНИЕВИБГ). Повече от 60% от общините в страната са отчели пред Агенцията за устойчиво енергийно развитие (АУЕР) наличието на действащи такива програми сред техните стратегически документи за 2018 г. (за 2019 г. още няма данни). При анализ на тези документи прави впечатление, че в повечето случаи не се формулират конкретни мерки за изпълнение на зададените цели, не се задават критерии за тяхната измеримост, както и необходимост от ресурси. При отчитането на изпълнените мерки през годините се забелязва и намаляване на приложените такива за последната отчетна година - 2018г., спрямо предходните. В общинските програми липсва и задълбочен анализ на техническия и икономически потенциал за развитието на ВЕИ по видове технологии конкретно за общината.
Най-често ВЕИ потенциалът се обсъжда въз основа на теоретични данни на национално/регионално ниво. Като често срещани трудности пред реализацията на ВЕИ проекти се посочва и липсата на административен капацитет или недостатъчно възможности за тяхното финансиране. Разбира се, отличават се и особено активни общини като Габрово и Бургас, които участват в редица международни проекти и резултатите при тях са на лице. По отношение на споделянето на знание и информация за добри практики, както и комуникация с европейските институции и координация на многобройните европейски програми, местните енергийни агенции оказват много благоприятно влияние.
Необходимо е общините да действат проактивно в търсене на възможности за публично-частни партньорства, развитие на ВЕИ проекти от местни общности, така че гражданите да бъдат печелившите страни и като потребители и като съинвеститори в подобни проекти, да се развиват местните знания и експертиза, да се мобилизира финансов ресурс и активизира работна ръка в тези проекти. С оглед на тази цел общините трябва да бъдат и по-активни в организацията и на информационни кампании за гражданите и бизнеса. А за да може общинската администрация да се информира и обучи, редица международни проекти предлагат технически и правни консултации, партньорства, споделяне на добри практики и целево финансиране, като например европейските проекти TOMORROW, EU City Facility, насочен специално към градовете, Конвент на кметовете в областта климата и енергията, програмата на Федералното министерство на екологията на Германия - „Европейска инициатива за климата“(EUKI), Европейската енергийна награда ЕЕА за енергийно ефективни общини. Изграждането на национална мрежа от експерти и представители на общините, отговорни за този ресор, с цел обсъждането на проблеми и оказването на методична помощ, също би било добро решение. Ключова е ролята на общините по отношение на насърчаване използването на електромобили. Тяхната активна позиция и партньорство с националните индустриални асоциации би благоприятствала и развитието на този сектор и на местно, а оттам и на национално ниво.