За изграждането на нова инфраструктура за пренос на природен газ ще се необходими приблизително 2,8 млрд. лв, заяви по време на дискусия за промяна на енергийната стратегия на страната изпълнителният директор на „Булгартрансгаз“ ЕАД Владимир Малинов.
Според него реалната стойност ще се види след обществените поръчки.
Проектът включва обособяване на 468 км линейна мрежа газопроводи и съответните компресорни станции, посочи още Малинов.
„Годишните приходи на дружеството възлизат на 207 млн. лв и не можем да си позволим да загубим тези пари“, предупреди директорът на „Булгартрансгаз“.
Според участниците в дискусията тази сума може да бъде увеличена.
„Един газопровод се използва обикновено 35-40 години, а ние залагаме той да бъде изплатен за период от 15 до 17 години“, подчерта Малинов, добавяйки, че не целият капацитет на този газопровод ще бъде отдаден за пренос. Част от него ще остане за ползване и от нашата страна, допълни той.
В „Булгартрансгаз“ работят 1179 души и ако България допусне да бъде заобиколена от големите газови инфраструктурни проекти „няма да може да се осигури заетост на този персонал“, предупреди още той.
Според Малинов България има съществено предимство, тъй като част от терените за тези газопроводи са закупени.
„Няма как да имаме хъб за природен газ без да изградим собствена мрежа за пренос“, посочиха още участниците в дискусията.
Според тях за доставката на природен газ до всички общини в страната ще са необходими над 2 хил. км газопреносна мрежа, оценена на повече от 800 млн. лв.
През изминалата седмица стана ясно, че Европейската комисия (ЕК) е одобрила държавната помощ за междусистемната връзка между Гърция и България, в чиято основа стоят договорените отношения за доставка на 1 млрд. куб.м природен газ между азербайджанската компания Socar и „Булгартрансгаз“.
С това одобрение ще бъдат подкрепени изграждането и експлоатацията на 182 км трансгранична междусистемна връзка (IGB) между Гърция (Комотини) и България (Стара Загора), проектирана за транспортиране на 3 млрд. куб.м. природен газ годишно от Гърция до България до 2021 г.
/БТА/