Лицензиране или регистриране на компаниите от петролния бизнес предложиха от Българската петролна и газова асоциация (БПГА) по време на първата си годишна конференция. Това е само една от мерките за подобряване на ситуацията на пазара.
Проблемите като цяло са свързани с контрабандата на горива и високия дял на сивия сектор на пазара, стана ясно от дискусията. Това води до по-малко приходи в бюджета, а и качеството на горивата също е под въпрос, посочиха експертите.
Затова и от БПГА предлагат комплекс от мерки на базата на установени от експертите проблеми и пропуски. На първо място е нужно приемане на секторен регулаторен закон, каза Андрей Делчев, изпълнителен директор на браншовата организация. На базата на опита и в други държави от Централна и Източна Европа могат да бъдат въведени по-тежки санкции, включително и отнемане на превозно средство, което е заредено с "нелегално" гориво.
От организацията настояват още и за засилен контрол върху качеството на горивата, както и за т. нар. митнически складове, които за разлика от акцизните складове, нямат измервателни уреди за преминалото гориво.
По данни на БПГА през 2016 година на пристанищата във Варна и Бургас през митническите складове са преминали 54 танкера, за които има съмнение дали са декларирали количествата на пренесеното гориво, отчете председателят на организацията Валентин Златев.
Според него има проблеми и със системата, която събира информация за количествата горива и платения акциз - Българската акцизна централизирана информационна система (БАЦИС) на Агенция "Митници", защото данните в нея могат да бъдат манипулирани ръчно.
От петролната и газова асоциация призоваха още и за съвместни действия на държавните органи за противодействие на измамите с ДДС и акцизи. По време на конференцията обаче стана ясно, че различните институции боравят с различни данни при изготвянето на своите оценки за пазара. От БПГА например изчисляват потреблението на горивата на базата на регистрираните в Националния статистически институт (НСИ) превозни средства - малко над 4,2 млн., докато в НАП използват данните за превозните средства с платена "Гражданска отговорност".
"Да седнем на една маса, да извадим цифрите и да решаваме една и съща задача", призова директорът на НАП Бойко Атанасов. Той допълни, че всеки може да обяви някаква цифра за сивия сектор и да я обоснове с различни данни и методи за изчисление.
Валентин Златев предложи да бъде създаден обществен борд за горивата, в който публично и прозрачно да бъдат обсъдени всички проблеми в сектора, включително и различните данни на институциите.
В БПГА смятат още, че са необходими и специализирани образователни кампании за обществото до какво води контрабандата на горива в страната.