Няма икономическа логика горивата в България да са с по-висока цена, отколкото в ЕС, коментира в ефира на „Нова телевизия“ депутатът от Реформаторския блок Мартин Димитров. По негови данни в момента цената (без акциз и ДДС) е малко по-ниска от средната в общността, но тенденцията е да се повишава и приближава към средните нива в ЕС и според Димитров дори има вероятност отново цените да станат над средноевропейските.
По данни, цитирани от депутата, цената на дизела у нас на 21 юни е била 0,493 евро за литър, а средноевропейската – 0,497 евро. За него обаче ситуацията в момента е по-добра спрямо началото на годината. Причината за това е, че проблемът беше поставен остро в обществото.
В България ставките на акцизите върху горивата са най-ниските в ЕС и има предпоставка крайните цени на горивата у нас да са най-ниски в общността, поясни още Димитров.
Разликата в цената на бензина в отделните области на страната говорителят на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) Марио Гаврилов, който също участва в дискусията за горивата, обясни с практиката за „напасване на пазара“.
Според проверката на регулатора, когато в даден регион се появи „играч“ с по-ниска цена, останалите на пазара също намаляват цената, за да могат да бъдат конкурентни. Такъв е примерът в Смолян, Варна и други области на страната.
Нормално е в София цените да са по-високи, защото има по-платежоспособно търсене и пазарът е по-голям, допълни още Гаврилов. В Бургас търсенето също е по-голямо и това обяснява „аномалията“ в града с най-ниските транспортни разходи за горивата, цената им също да е по-висока.
„В цената на една стока, освен стойността по нейното производство, има и елемента търсене“, обясни още той.
По негови думи проверката на пазара на горива е на финалната права и следващият състав на Комисията ще прецени какво да направи с данните, събрани от анализите. По-късно днес в Народното събрание ще бъдат изслушани кандидатите за членове на КЗК. Мандатът на сегашните членове вече изтече.
Говорителят на Комисията отново призова да бъде налагана наказателна отговорност за фирмите, които правят картел.