Представители на пет български публични компании коментираха развитието си по време на Investor Finance Forum, организиран днес от Investor.bg и Bloomberg TV Bulgaria.
Софарма Трейдинг АД
„Конкуренцията в сектора на Софарма Трейдинг АД е ожесточена и нашите надценки в последните години постоянно падат. Делът ни се държи на около 22%, като планираме да се запази, ако някой конкурент не излезе от пазара“, сподели Димитър Богомилов, финансов директор във фармацевтичния дистрибутор, по време на форума.
„От години се говори за излизане от пазара на един от играчите, но аз вече не вярвам в тези информации, преди да го видя. Сърбия е интересен пазар, на нивото на нашия отпреди 7-8 години, и там ще търсим придобиване на дистрибутор. Сега навлизането ни е изцяло с маркетингова компания, като ползваме външна фирма за дистрибуцията. Маркетинговата компания включва медицински екип, който работи с докторите в Сърбия за промотиране на продукти. Ще използваме присъствието си в Сърбия за проникване към другите страни от бивша Югославия“, сподели Богомилов.
„Няма шанс за позитивно развитие на маржовете, увеличаването на размера и добавените услуги е бъдещето пред нас“, отговори той на въпрос от гостите на събитието.
„Има място за нови аптеки в България, защото искаме да ги направим така, както изглеждат в Англия, а не просто една стая, в която предлагат лекарства, както е у нас сега“, отговори на друг въпрос Богомилов, по повод откриването на аптеки от дъщерна компания на Софарма Трейдинг АД.
Спиди АД
„Спиди разчита на ръста на онлайн търговията в България от 25% на година, както и на факта, че в момента само 28% от българите пазаруват онлайн при 63% средно в ЕС“, заяви Данаил Данаилов, член на Съвета на директорите на куриерската компания, по време на форума.
„Очакваме тази година да прехвърлим 120 млн. лв. приходи, спрямо 88 млн. лв. миналата година. Също така имаме твърда и предвидима дивидентна политика и акционерна структура от 66% в основателите и изпълнителния директор, 25% в стратегическия инвеститор Геопост, 3% във взаимни фондове, 2% в пенсионни фондове и 3,6% в индивидуални инвеститори. Постигането на тази акционерна структура ни отне сериозни усилия. За последните 3 години сме разпределили дивидент от 3 лв. на акция, или общо 14,5 млн. лв.“, обобщи Данаилов.
„Планираме фокусиране в региона България, Румъния, Гърция и Турция и връзка от и до Европа с DPDgroup. Опитваме да структурираме услуга, която да ни свърже с Турция, където най-големият куриер е 25% собственост на Геопост. Надявам се в рамките на следващата година да успеем да предоставим тази връзката с Турция“, сподели директорът.
„Геопост имат проект за доставка с дронове и тази услуга е тествана, най-вероятно това е бъдещето, колкото и невероятно да звучи. Ще се използва за кризисни доставки в отдалечени райони и вероятно в рамките на 5-7 г. тази услуга ще бъде предоставена в Европа, не знам за България“, отговори Данаилов на въпрос от гостите на събитието.
Сирма груп холдинг АД
„Плановете ни са до 2017-2018 г. да имаме двойно увеличение на приходите и да излезем на европейска борса за следващо финансиране. Целите ни са агресивен растеж, но в същото време устойчиво развитие“, заяви Цветан Алексиев, изпълнителен директор на Сирма груп холдинг АД.
„Възможно е Онтотекст да направи IPO на Лондонската борса, за да може един фонд съсобственик в Онтотекст да излезе от инвестицията си, както и може да им изкупим дяловете, има и други варианти. Правят го, защото животът на фонда им приключва. Разглеждаме листването и като вариант за допълнително финансиране с цел развитие на пазара в САЩ“, уточни Алексиев в отговор на питане от гост на Investor Finance Forum.
Стара планина холд АД
„Златните кокошки на холдинга са М+С Хидравлик АД, Хидравлични елементи и системи АД и Елхим-Искра АД. В М+С управляваме с още двама акционера и според някои това е причината дружеството да се управлява добре. Важно дружество за холдинга е и Българска роза АД, където имаме 50% без 20 акции, а отскоро вторият по големина акционер е дружество, управлявано от двама от директорите на холдинга, което ще ни развърже ръцете за управление на дружеството“, заяви Николай Митанкин, ДВИ на Стара планина холд АД.
„Очакваме нетната печалба на холдинга на неконсолидирана база да е 4,7 млн. лв. за 2015 г., което е най-големият му резултат в неговата история спрямо 2,65 млн. лв. за 2014 г. и 2,88 млн. лв. за 2013 г., 2,19 млн. лв. за 2012 г. и 1,08 млн. лв. за 2011 г. В групата има 34 млн. лв. свободни средства, но консервативната политика в холдинга не предполага някакви екстремни движения. За всяка година от своето съществуване Стара планина холд АД е разпределяло дивиденти, като общо те са 7,5 млн. лв.“, уточни Митанкин.
„Недостигът на кадри в Казанлък и Ямбол е силен и при спад на продажбите има ръст на разходите за възнагражденията, въпреки че вече даваме най-високите заплати в тези градове. Много трудно намираме нови специалисти, а вече пенсионирани служители продължават да работят. Аз самият планирам да се оттегля след 4 години, за да си гледам внуците“, сподели Митанкин.
София Комерс – Заложни къщи АД
„В средата на 2016 г. ще бъде гласуван последният дивидент по привилегированите акции и след това те ще се превърнат в обикновени“, съобщи Ирена Вачева, изпълнителен директор на София Комерс – Заложни къщи АД.
„Смята се, че при нас залагат престъпници и наркомани. Но това не е така, ние искаме документ за собственост над вещта, лична карта и имаме камери. Ние сме по-изгодни от бързите кредити. Също така при нас идваш и си оставяш телефона и пръстена, а при тях се започва с колекторски фирми и тормоз“, коментира Вачева.
„Още имаме планове за експанзия в Македония, Гърция или Румъния, с каквато цел взехме облигационния заем от 3 млн. лв., но до момента не отсяваме подходяща цел за придобиване”, каза още тя.
„Основните ни клиенти са българи, временно без трудов договор, с лоша кредитна история. 87% от клиентите ни са лоялни и разработваме програма за тях. Около 20% от приходите ни са от магазин за заложените и непотърсени вещи, като за момента още не го промотираме активно. 75% от заемите ни са със залог на злато, 17% на техника, 6% на мобилни телефони и 2% на автомобили, като имаме 12% дял в България и сме най-голямата верига, а основната част от бизнеса е разхвърляна сред много малки играчи“, показва анализът на София комерс – Заложни къщи АД.
„Все още не е започнало обратното изкупуване на собствени облигации, сега се работи по обратното изкупуване на собствени акции, което е блокирано от невписване в Търговския регистър“, уточни Вачева по повод въпрос, зададен в секция „Коментари” на Investor.bg.
Материалът е с аналитичен характер и не е препоръка за покупко-продажба на ценни книжа. Авторът притежава акции в няколко от изброените по-горе компании.
Свързани компании: