fallback

Ще влезе ли медийната грамотност в редовните учебни програми?

Учениците трябва да бъдат обучавани за фалшиви новини възможно най-рано, съветва Йоанна Николова, медиен експерт в проекта "Клас"

16:51 | 29.03.22 г. 5

Темата за медийната грамотност и гражданското образование е ключова за Европейската комисия и в много страни от съюза вече е навлязла в редовните учебни програми. Проектът "Клас" е един от пионерите в тази област в България. За тази инициатива в предаването "Смарт час" на Bloomberg TV Bulgaria съобщи журналистът Йоанна Николова, медиен експерт на проекта. По думите ѝ в България медийната грамотност е все още свободно избираема дейност в „Часа на класния ръководител“.

В първия етап от проекта е разработен наръчник по медийна грамотност. „Той поставя основните критерии за медийна грамотност, какво са медиите и как работят, какво представляват дезинформацията и фалшивите новини в медиите“, обясни тя и се надява с успешните резултати на проекта „Клас“ да се насърчи провеждането на медийна грамотност в гражданското образование.

През втория етап на проекта са обучени учители и техните ученици от горните класове в четиринадесет града в страната, като целта е била да се проведат събития и в по-малки населени места. Николова посочи, че наръчникът може да бъде намерен онлайн на интернет страницата на проекта "Клас".

Журналистът разказа, че предварително проучване е установило, че родителите са притеснени за медийната грамотност на своите деца, а учениците не винаги успяват да различат дезинформацията. Били са проведени и практически занимания за създаване и разпознаване на фалшиви новини.

"Когато учениците виждат колко лесно всъщност могат да бъдат манипулирани в интернет, интересът им се повишава и са по-склонни да бъдат критични в подбора на информация – да отделят малко повече време да проучат новината, която им се предлага в социалните медии, преди да я разпространят сред своите приятели", посочи журналистът.

Запитана кога е подходящо да започва обучението за разпознаване на фалшиви новини, Николова заяви, че това трябва да е "колкото се може по-рано."

"Подобно на темата с екологията, когато децата бъдат обучени от най-ранна възраст, те помагат и на своите родители и семействата си да бъдат активни и ангажирани. Същото е с екосредата в интернет. Би могло още от по-ранните класове да започнат някакъв вид обучителни дейности", съветва Йоанна Николова.

Тя напомни, че България е на последно място в ЕС и на едно от последните места в Европа по медийна грамотност по данни на института "Отворено общество". Като добър пример тя посочи Финландия, която заема първо място в класацията и където има правителствена програма за фалшивите новини сред децата от ранна възраст.

Проектът "Клас" за медийната грамотност и гражданското образование е с финансовата подкрепа на Исландия, Лихтенщайн и Норвегия по линия на финансовия механизъм на Европейското икономическо пространство. В България проектът "Клас" е към фондация Европейски институт.

Как може да си сътрудничат учители и родители за повишаване на грамотността сред децата? Какво представлява програмата за обучение за разпознаване на фалшиви новини в Украйна, която се е провела след войната от 2014 г.?

Целия разговор може да гледате във видеото на сайта на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Смарт час" може да намерите тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 02:29 | 14.09.22 г.
fallback