Според проучванията на Института по образователни изследвания се наблюдават притеснителни тенденции в дистанционното обучение в учениците. Те все повече се отчуждават от учебния процес и са по-малко ангажирани. Това мнение изрази в ефира на Bloomberg TV Bulgaria Иван Господинов, председател на Сдружение „Образование без раници“.
По думите му, пандемията увеличава опасността учениците да отпадат от образователната система заради онлайн обучението. Той подчерта, че в дистанционното образование лесно се натрупват пропуски, които се наваксват трудно във всяка следваща учебна година.
Иван Господинов смята, че новите предизвикателства за предстоящата учебна година са всъщност стари.
„Отново не е ясно доколко и как ще оценим дистанционното образование, както и процентът на ваксинирани учители, който е критично нисък в сравнение с другите европейски държави“, посочи гостът. Той призова по тази тема да има повече информираност и разговори в самия колектив.
„Хибридното обучение е трудно за управление и контрол от страна на учителя. По-труден е от изцяло дистанционния или изцяло присъствения вариант“, коментира експертът.
Той потвърди, че дистанционното обучение е показало колко малко навици за учене имат някой ученици. „А това, което се случва като онлайн обучение в България е различно като качество от това, което се случва в много държави“, подчерта Господинов.
Той напомни, че разликата е, че в България от самото начало се започна с дистанционно синхронно преподаване – на живо с камери или в телефонна връзка, докато в развитите държави дистанционното обучение е означавало ученикът да получи задачи и материали, в началото на седмицата, а в края на седмицата да ги предаде.
„Няма жив контакт, няма разговор, няма кой да ти се скара или да ти каже: „Не, ти нямаш добри учебни навици!“, посочи гостът. „В България учителят не е заместен от материали, изпратени до учениците. А на Запад е така, защото учениците са по-самостоятелни. Свикнали са да си правят сами вкъщи задачите, без да занимават никого“, допълва той.
Иван Господинов също отбелязва, че богатите държави са успели да компенсират всякакви сектори по различни начини и благодарение на това, не са поставили учителите в стресова ситуация.
„При нас не е така, в България учителите започнаха да работят два пъти повече от началото на пандемията, докато във Великобритания два пъти по-малко по време на дистанционното обучение. Една от причините е, че са получавали необходимите държавни компенсации“, каза още експертът.
Защо буксува ваксинацията на учителите? Спря или забави пандемията реформата в образователната система? С какво да заместят децата стоенето пред компютрите?
Повече за тревогите от онлайн обучението може да гледате във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.