Малко над 47% от родителите искат присъствено обучение за децата си. Зад онлайн училището стоят едва 22,2% от тях. Това показва анкета на Асоциация "Родители" по темата за предпочитаната форма на обучение в училище.
Идеята за преминаване към онлайн обучение на отделни етапи се подкрепя от 14,2 на сто от родителите, а 16,2 на сто са за смесена форма на обучение, комбинираща присъствено и онлайн обучение по определена схема, показват още данните. Те са събрани сред родителите онлайн в периода 30 октомври - 11 ноември съвместно с Института за изследвания в образованието. В допитването на доброволен принцип са се включили над 20 000 родители от цялата страна. 38,2% са от столицата, 40,7% от областни центрове, 17,9 на сто от малки градове и 3,2 на сто са от села. Най-активни в проучването са били родителите на ученици до 4-и клас - 53,3 на сто, а родителите на ученици в прогимназиален и гимназиален етап са разпределени относително поравно.
Преобладават мненията на родителите с висше образование - 73,5 на сто, тези със средно са 24,6 на сто, а с основно - 1,6 на сто. Бащите са 10,6 на сто от участниците, а майките - 89,4 на сто. За 97,2 на сто от участниците в анкетата езикът, който се говори в семейството, е български, за 1,2 - турски, за 0,8 на сто - ромски. Най-много привърженици на присъственото обучение за всички ученици има сред родителите от селата и малките градове, където повече от половината участници са избрали тази опция. В областните градове и столицата, където са концентрирани големите училища, този процент намалява. Смесената форма на обучение (присъствено и онлайн обучение по определена схема) се подкрепя най-много в столицата, като при по-малките населени намалява и техният процент. Разпределението на предпочитанията на родителите към присъствена или онлайн форма на обучение се влияе и от възрастта на детето. Най-голяма подкрепа за присъствената форма има сред родителите на деца в начален етап - 52,8%, а най-малка - сред родителите на гимназистите - 43,6% от тях искат всички ученици да останат в училище. Един от петима родители на деца в начален етап смята, че всички ученици трябва да преминат към онлайн обучение, като в прогимназиален етап този процент нараства до 23,7 на сто, а в гимназията е 22,3 на сто. Предпочитанията към смесена форма на обучение нарастват с възрастта на учениците - сред родителите в начален етап това е добро решение за 12,7 на сто, в среден етап - за 17 на сто, а в горен - за 20,3 на сто. Приоритетът "Осигуряване на качествено образование" е най-силно застъпен сред родителите на ученици в начален етап (50,8 на сто) и сред тези, които живеят в областни центрове (51,6 на сто). "Запазване здравето на децата" е относително равномерно разпределен сред различните възрасти, като за този приоритет най-загрижени са в селата (42,5 на сто), а относително най-малко тежест той има в столицата - 25,1 на сто. Другият водещ здравен приоритет, "Ограничаването на разпространението на заразата", е по-популярен сред родителите от столицата (33,5 на сто) в сравнение с родителите от малките градове (26,1 на сто) и селата (27,2 на сто). Този приоритет е по-важен според родителите на ученици в гимназиален етап (32,7 на сто), отколкото в начален (25,9 на сто). "Социализацията на децата в училище" има по-голямо значение за родителите на ученици в начален етап (21 на сто), отколкото за останалите (16 на сто) и за родителите от столицата и областните центрове - съответно 19,6 на сто и 18 на сто, отколкото за тези от малките градове и селата - съответно 14 на сто и 12,9 на сто. Загрижеността за "Заетостта на родителите" е относително равномерно разпределена в различните типове населени места, но чувствително натежава сред приоритетите на родителите на ученици в начален етап (12,3 на сто) спрямо родителите на ученици в прогимназиален (5,9 на сто) и гимназиален (3,9 на сто). Данните от проучването показват, че родителските нагласи спрямо преминаването към обучение от разстояние в онлайн среда варират значително в зависимост от възрастта на детето, населеното място, в което живее семейството, ценностните приоритети на родителите и редица допълнителни фактори, така че е невъзможно да се изведе едно единствено решение, което да е удовлетворително за всички родители. Това налага необходимостта от гъвкав подход, основан на локални решения, съобразно конкретната ситуация на различните училища, посочват от асоциация "Родители".