Тази година седмокласниците са изкарали средно по 51,06 точки по БЕЛ и 36,33 по математика на националното външно оценяване (НВО).
Изводът на Министерството на образованието и науката (МОН) е, че и по двата предмета учениците са показали по-слаби резултати в сравнение с миналата година - по математика средно с 3 точки надолу, а по БЕЛ - 2 точки надолу.
Това съобщиха от МОН на пресконференция за резултатите от матурите след 7 клас.
Едва 36,33 точки средно по математика са изкарали седмокласниците. При резултатите по БЕЛ представянето е около средното ниво - изкарали са 51,06 точки от 100 възможни.
„Остават много ниските резултати по математика“, призна просветният министър Красимир Вълчев. Голям процент ученици имат трудности и са демотивирани по предмета. По думите му резултатите по математика са „тревожно ниски".
Има трима седмокласници с по 100 точки и по двата предмета, а 20 ученици са с 0 и по математика, и по БЕЛ. С максимален брой точки по БЕЛ са 8 ученици, а 349 - имат максимален брой от 100 точки по математика. По региони традиционно водещи са училищата в София, Смолян и Варна, а в края на графиката се нареждат Сливен и Монтана, коментираха от министерството.
Националното външно оценяване беше проведено след онлайн обучение заради епидемията от коронавирус.
На изпита по БЕЛ са се явили 56 822 ученици, а по математика – 56 767. Училищата с най-високи резултати по БЕЛ са МГ „Д-р Петър Берон“ - Варна (90,43 т.), МГ „Акад. К. Попов“ - Пловдив (90,11), ЧОУ „Света София“ (89,23), СМГ (88,46), ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ - Бургас (86,16). Първите 5 по резултати по математика са МГ „Петър Берон“ (96,45), ППМГ „Акад. Никола Обрешков“ (95,34), ПМГ (95,21), СМГ (94,46), МГ „Акад. К. Попов“ (92,26). Постижимостта на въпросите с избираем отговор през 2020 година е по-висока за сметка на тези с отворен отговор.
От резултатите става ясно, че голяма част от учениците не владеят добре книжовно-езиковите норми. Близо 47% от децата имат по 0 точки на 25 въпрос от теста, при който трябва да се напишат няколко реда от цитат от изучавана творба.
Повечето от седмокласниците са успели да преразкажат текста в последната задача, но не винаги текстът им е бил фактологически верен и подробен.
По математика децата се справят трудно със задачите, които са свързани с проценти.
„Оценките са сходни с тези от миналата година. Училищата, които по принцип са с по-слаби оценки, са влошили още резултатите си”, посочи министърът на образованието Красимир Вълчев.