fallback

МОН има различни сценарии, засега външното оценяване не отпада

Зам.-министърът на образованието Таня Михайлова и Диян Стаматов, директор на 119 училище, коментират коя е подходящата форма за изпити на учениците

12:18 | 27.03.20 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Министерството на образованието и науката има различни сценарии според развитието на епидемичната ситуация. Това, което говорим днес относно срокове и видове изпити, утре може да не е валидно, заяви пред БНР заместник-министърът на образованието Таня Михайлова.

„На този етап не говорим за отпадане на външното оценяване, съобщи тя. - Външното оценяване след 4 клас има важна роля, свързана с възможността след този етап учениците да продължат в определени училища, а в настоящата ситуация е застрашено провеждането на олимпиади и състезания, които са балообразуващи за тези ученици.“

По думите на Михайлова отпадането на външното оценяване след 10 клас ще засегне правата на учениците от обединените училища, защото е свързано с възможността те да продължат обучението си.

„Днес нашите ученици, учители и цялото общество са поставени в условията на граждански изпит, смята заместник-министърът и попита: „Нима граматиката по български език се изучава във втория срок на 4 клас?”.

Investor.bg припомня, че предложението за отпадане на националното външно оценяване (НВО) след 4 и 10 клас заради извънредната ситуация дойде след проведена електронна анкета сред работодателите в системата на образованието. Те предлагат още за изпитите след 7 клас да важи само материалът от първия учебен срок.

„Основната цел на НВО след 4 и 10 клас е да измери нивото на съответния етап по отношение на финализирането му, но тази година сме в извънредна ситуация с всичките й негативи. Дори учебният процес да се възстанови на 13 април, организацията на изпитите след 7 клас и на матурите за гимназиалния етап ще бъде затруднена“, убеден е Диян Стаматов, директор на столичното 119 училище и председател на Съюза на работодателите в просветата.

Той опроверга тезата, че отпадането на външното оценяване ще бъде начин да не излизат наяве недостатъците на сегашното онлайн обучение на децата.

„Ние сме за първи път поставени в такава ситуация - да прилагаме дистанционна форма на обучение с различните й елементи. Това, което в момента се учи, е в доста неравнопоставени позиции”, изтъкна Диян Стаматов относно дистанционните форми на обучение, които прилагат училища в големите градове и по-малките учебни заведения в отдалечени райони на страната.

Диян Стаматов обясни, че знанията, които в момента учениците получават, са много по-значими от традиционната форма на обучение и в тази среда децата се чувстват най-комфортно.

„Но новите знания, които ще получат до края на учебната година, не биха били еднакви навсякъде и съпоставими с дневната форма на обучение, убеден е експертът. - В момента нямаме оценяване, което е основният мотив на учениците да учат, но това не бива да ги демотивира, за първи път е толкова важна тяхната самодисциплина.“

Според Стаматов националното външно оценяване наистина измерва етапа.

„Видът, в който то се провежда обаче от 2016 година до момента, не е най-добрият, изтъкна председателят на Съюза на работодателите в просветата.

Той е на мнение, че по-подходящ формат е комплексен изпит с практически въпроси и задачи, свързани с начина на мислене на децата в 4 клас, а не диференцирани изпити по различни предмети, като целта е това да се заправи изцяло игрово, за да не е стресиращо, „каквато е практиката от последните години“.

 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:37 | 13.09.22 г.
fallback