Според последно проучване на PISA резултатите на българските ученици в областите четене, математика и природни науки се влошават.
Какви са причините коментираха Гергана Бенева, учител по български език и култура в 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов", и Мила Иванова, специалист "Развойна дейност и оценка на въздействието" във фондация "Заедно в час", в предаването „Смарт час“ по Bloomberg TV Bulgaria.
По думите на Иванова резултатите от изследването сочат, че учениците не умеят да усвояват базисната материя в училище, което на практика значи, че не умеят да учат.
„Когато казваме, че учениците не умеят да учат, това не е обвинение към тях. Ключово е да си кажем, че това е продукт на системата, в която работим, а те са потребителите на тази система“, коментира Иванова.
Според нея трябва да се отбележи, че расте броят на деца, чиито майчин език не е български, и за които все още няма предвидени конкретни мерки.
Ролята на родителите също е от ключово значение. „В училище ясно си личи с кои деца родителите се занимават допълнително“, отбеляза Бенева.
По нейни думи резултатите от изследването трябва да накара учителите да се замислят за това какво може да се промени при тях. „От тази година например може да няма тематично разпределение. Така учителите сами ще могат да решават колко са необходимите теоретични часове и колко да са за упражнения“.
Иванова добави, че изследването има за цел да насочи вниманието към дадени сфери и да даде началото на дискусия по тях. По отношение на учителите тя е на мнение, че трябва да се направи повече за квалификацията им, най-вече по отношение на ученето през целия живот и постоянното им развитие.
Още вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.