Тя се казва Анна Димитрова, 40-годишна, изпълнителен директор по стратегията и дигитализацията на Vodafone в Германия. Като жена Анна Димитрова не се чувства дискриминирана. Като българка обаче... Била е тийнейджърка, когато системата в народната република рухва, баща ѝ остава без работа и смело основава магазин за търговия с вино. От него Димитрова научава да е отворена към новите възможности. И днес е на върха – 20 години, след като идва да следва в Германия...
Така накратко германският вестник Handelsblatt обобщава историята на нейния успех. Вестникът обаче помества и обширен портрет на Димитрова.
На въпрос на медията дали Димитрова е изпитала трудности при старта на кариерата си в германска компания, младата дама отговаря, че това е било така само отчасти. „Никога не съм усещала предразсъдъци спрямо мен заради пола си, но имаше такива в началото заради произхода ми“, пояснява тя.
През 2001 г., тогава на 24 години, Димитрова изкарва най-добрата оценка в курса по бизнес администрация в Университета в Ерланген-Нюрнберг с акценти върху маркетинга, икономическата информатика и счетоводството, след като преди това е учила в УНСС в София. „И тогава един консултант по назначаването на персонал ме попита кое е онова, което мога да правя по-добре от кандидатите германци. Това наистина ме издразни“, признава тя. Защото въпросът на германския консултант предполага, че България е слабо развита страна.
„Трябва да видите например колко естествено жените в бившите социалистически страни заемат лидерски позиции, дори и като майки, и колко трудно е положението с равенството между половете в Германия. В зависимост от гледната точка обаче всеки народ и нация има нужда от наваксване и развитие“, казва Димитрова.
Впрочем младата българка заминава първоначално в чужбина, за да реализира своя бизнес мечта. По-рано в Австрия е видяла колко цветно може да е облеклото на фона на предимно сивите, кафеви и черни дрехи в родината си. И възнамерява да навлезе в модния бранш, за да вкара и предлага в България модерно облекло.
Но как е попаднала от модата в телекомуникациите?
По време на лекциите по маркетинг в Нюрнберг студентите е трябвало да изберат бранш, за да разработят след това конкретни задания на професора си. През 1996 г. либерализацията на мобилната телефония става голяма тема в пресата, а Mannesmann D2, както се казваше тогава германският водещ мобилен оператор, преди да бъде придобит от Vodafone, е очаровал българката. „Аз дори си купих акции. След като толкова интензивно се занимавах с компанията, реших, че искам да работя там и кандидатствах по обява за мениджър за разработка на тарифите“.
Но по-късно произходът ѝ от Източна Европа ѝ изиграва лоша шега. Става дума за прием в глобална програма за таланти, които да станат бъдещи мениджъри. Местата били 15 за целия свят и само 2 за Германия. На първия кръг Анна отпада... заради слаби познания по английски.
„Ставаше дума за упражнения на открито в гората, които се провеждат на английски език. Аз не учих английски език в училище, а руски. По време на ежедневните бизнес презентации и дискусии се справях, защото бях назубрила специализиран речник и си напаснах граматиката. Тази част бях усвоила. Но нищо повече отвъд ежедневната ми специализирана работа – за останалото ми липсваше речникът, така че се провалих. Бях много тъжна“, спомня си тя пред Handelsblatt.
Тогава обаче за нея се застъпва тогавашният ѝ шеф, който казва, че „няма нужда от лесовъд, а от бизнес дама".
По-късно Анна става финансов директор в Прага, където е била отговорна за преструктурирането на филиала в Чехия. След това организира интеграцията на придобитата Kabel Deutschland с 3500 служители. Всичко това няма нищо общо с маркетинга, но Анна „многократно е хвърляна в морето. Но професионалното и личностното израстване е възможно само на нови позиции. Това го разбрах в ретроспекция - и затова съм благодарна за случайното и неслучайно побутване от моите шефове“, пояснява българката. Един от тях е например бившият изпълнителен директор на Vodafone Фриц Юсен, който я е съветвал да събере познания и в сферата на финансите.
Като директор по стратегията и дигитализацията на Vodafone в Германия Анна трябва да „убеди всички 14 000 служители на компанията в това, дигиталната трансормация трябва да залегне в ДНК-то на компанията“. Конкретно мениджърът от България планира пълна дигитализация на областите „Продажби“ и „Услуги“, както и съвсем нови бизнес области, като например решения за Индустрия 4.0 или свързването на нещата в т. Нар. „Интернет на нещата“. Стратегията включва и нови бизнес модели на база на бъдещата ултрабърза 5G мрежа.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
преди 8 години Браво за успехите. За съжаление и тук се наблюдава основния проблем на белия успешен човек. Зает в професионалното си развитие забравя да се размножава в достатъчно количество....... а гените му си струва да се множат ..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Прекрасен материал като за уикенда, благодаря отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Хехтъри ще има винаги... Аз и се кефя на мадамата. мноо яко, браво! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Вие специално се движите към нищото...! хихихи... Докато комунисти ти се разхождат из главата, ще си цикаш из сайтовете и ще чекаш да изгрее и на твойта улица слънце.... Сигурно от Марс да се върнат капиталистите, дето комунисти, социалисти и троцкисти са прокудили там... И междувременно ще обясняваш на още по-тъ пите от тебе защо животът им е ко чина... хихихи... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Значи по заглвието на статията се заблудих, че става въпрос за нещо като българския Бил Гейтс или българския Стийв Джобс, а то излеза че говорим за най-вероятно 99% за комунистическо отроче, учило в чужбина с народни пари и станало висш директор. Ще се съгласите за това, чии деца учеха в "пропадналия" запад в началото на 90-те когато бабите се биеха на опашки за хляб пред магазините. Дори в България сме ставали свидетели на далеч по успешни начинания в бизнес управлението като например студентите, които основаха Телериг, а сега Прогрес. За съжаление не мога да се съглася, че длъжностите manager и entrepreneur са еквиваленти и като добавим и равенството между половете нещата стават ясни, в каква посока се движим... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Познавам този блясък в женските очи - 1:50,000 - Такива момичета струват колкото 100,000 мъже като повечето пишещи тук!!! Никога не излизат в обедна почивка и не адат дандвичи и пица на парче! И нищо общо с барбито на блуумбъргови тука, дето го тика чарбаджията... хихи...Имал съм такова момиче при мен - отиде далече... Браво Ани!!!! отговор Сигнализирай за неуместен коментар