Тя се казва Анна Димитрова, 40-годишна, изпълнителен директор по стратегията и дигитализацията на Vodafone в Германия. Като жена Анна Димитрова не се чувства дискриминирана. Като българка обаче... Била е тийнейджърка, когато системата в народната република рухва, баща ѝ остава без работа и смело основава магазин за търговия с вино. От него Димитрова научава да е отворена към новите възможности. И днес е на върха – 20 години, след като идва да следва в Германия...
Така накратко германският вестник Handelsblatt обобщава историята на нейния успех. Вестникът обаче помества и обширен портрет на Димитрова.
На въпрос на медията дали Димитрова е изпитала трудности при старта на кариерата си в германска компания, младата дама отговаря, че това е било така само отчасти. „Никога не съм усещала предразсъдъци спрямо мен заради пола си, но имаше такива в началото заради произхода ми“, пояснява тя.
През 2001 г., тогава на 24 години, Димитрова изкарва най-добрата оценка в курса по бизнес администрация в Университета в Ерланген-Нюрнберг с акценти върху маркетинга, икономическата информатика и счетоводството, след като преди това е учила в УНСС в София. „И тогава един консултант по назначаването на персонал ме попита кое е онова, което мога да правя по-добре от кандидатите германци. Това наистина ме издразни“, признава тя. Защото въпросът на германския консултант предполага, че България е слабо развита страна.
„Трябва да видите например колко естествено жените в бившите социалистически страни заемат лидерски позиции, дори и като майки, и колко трудно е положението с равенството между половете в Германия. В зависимост от гледната точка обаче всеки народ и нация има нужда от наваксване и развитие“, казва Димитрова.
Впрочем младата българка заминава първоначално в чужбина, за да реализира своя бизнес мечта. По-рано в Австрия е видяла колко цветно може да е облеклото на фона на предимно сивите, кафеви и черни дрехи в родината си. И възнамерява да навлезе в модния бранш, за да вкара и предлага в България модерно облекло.
Но как е попаднала от модата в телекомуникациите?
По време на лекциите по маркетинг в Нюрнберг студентите е трябвало да изберат бранш, за да разработят след това конкретни задания на професора си. През 1996 г. либерализацията на мобилната телефония става голяма тема в пресата, а Mannesmann D2, както се казваше тогава германският водещ мобилен оператор, преди да бъде придобит от Vodafone, е очаровал българката. „Аз дори си купих акции. След като толкова интензивно се занимавах с компанията, реших, че искам да работя там и кандидатствах по обява за мениджър за разработка на тарифите“.
Но по-късно произходът ѝ от Източна Европа ѝ изиграва лоша шега. Става дума за прием в глобална програма за таланти, които да станат бъдещи мениджъри. Местата били 15 за целия свят и само 2 за Германия. На първия кръг Анна отпада... заради слаби познания по английски.
„Ставаше дума за упражнения на открито в гората, които се провеждат на английски език. Аз не учих английски език в училище, а руски. По време на ежедневните бизнес презентации и дискусии се справях, защото бях назубрила специализиран речник и си напаснах граматиката. Тази част бях усвоила. Но нищо повече отвъд ежедневната ми специализирана работа – за останалото ми липсваше речникът, така че се провалих. Бях много тъжна“, спомня си тя пред Handelsblatt.
Тогава обаче за нея се застъпва тогавашният ѝ шеф, който казва, че „няма нужда от лесовъд, а от бизнес дама".
По-късно Анна става финансов директор в Прага, където е била отговорна за преструктурирането на филиала в Чехия. След това организира интеграцията на придобитата Kabel Deutschland с 3500 служители. Всичко това няма нищо общо с маркетинга, но Анна „многократно е хвърляна в морето. Но професионалното и личностното израстване е възможно само на нови позиции. Това го разбрах в ретроспекция - и затова съм благодарна за случайното и неслучайно побутване от моите шефове“, пояснява българката. Един от тях е например бившият изпълнителен директор на Vodafone Фриц Юсен, който я е съветвал да събере познания и в сферата на финансите.
Като директор по стратегията и дигитализацията на Vodafone в Германия Анна трябва да „убеди всички 14 000 служители на компанията в това, дигиталната трансормация трябва да залегне в ДНК-то на компанията“. Конкретно мениджърът от България планира пълна дигитализация на областите „Продажби“ и „Услуги“, както и съвсем нови бизнес области, като например решения за Индустрия 4.0 или свързването на нещата в т. Нар. „Интернет на нещата“. Стратегията включва и нови бизнес модели на база на бъдещата ултрабърза 5G мрежа.
Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase.
преди 8 години бездарниците и мързеливците не обичате конкуренция. затова реагирате отрицателно на всички образовани и успешни в чужбина кадри. малко ли те клатиха в "политика" за срамните ти далавери ... пхахахаха отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години тоя е НПО оллигофрен мани го зарад такива кат него избегаха хората и ше продължават да бягат и няма остане никой нека си пише на цигганите колко ше успеят ..... :)) отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Бездарниците и мързеливите винаги са завиждали на работните и успелите....и ти не правиш изключение. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години така, така гонат ората от България като тая мадама, ранат си цигганите, строят си джамии, праат болниците на частни магазини, строят казина и ше прокопсаме ама у шестък ...... накрая нема остане никой само маннгустите от таква геноцидна Демокрация отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години "ще я променят тези които останаха в България"зависи. някои много крадете,искате служби и власт за лични далавери,а сте неграмотни и глупави. нищо не можете да оправите. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Типичен пример на кариеристка станала роб на корпорациите.Жалко, че е българка недопринесла за успеха на родината си. В суровата природа не преживяла и 24 часа.. отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Не мога да се съглася с тезата ти че точно тези хора ще променят държавата ни ........ ще я променят тези които останаха в България , тези които избраха друга родина и друг живот няма как да го направят... отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Страхотен материал, браво! Браво и на девойката, нека се гордеем с тези примери... тези хора ще променят държавата ни! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Прав сте, пропуснали сме го и добавихме ключовите фрази. Хубава вечер! отговор Сигнализирай за неуместен коментар
преди 8 години Няма да се съгласим!В началото на 90-те всеки можеше вече да учи в "пропадналия" запад.Е, на комунистическите отрочета им е било по-лесно ,най-малкото от финансова гледна точка....Примери имам бол от моя близък кръг приятели,познати,роднини....... и вервай ми,родителите са им помогнали дотолкова ,доколкото да си купят билет и да си платят два-три наема,а някои и по-малко....Много от тях са вече доста успели хора,в зависимост от амбициите... и то за стандартите в страните ,в които живеят.....Каквото и отроче да си,ако нямаш нужните качества и знания ,ще станеш топ мениджър в Германия ,точно на куково лято....А пък жена-топ мениджър,че и чужденка...Между другото,Инвестор-а са пропуснали едно много важно,да не кажа най-важното изречениe от оригиналната статията ,което стои точно под снимката,че Анна Димитрова е една от малкото топ-мениджърки в Германия с чужд произход,демек чужденка....Ако това не е успех,здраве му кажи..... отговор Сигнализирай за неуместен коментар