Край Камен бряг късно снощи започна акцията по разтоварване на заседналия товарен кораб Vera SU, който превозва азотен тор.
Въпреки перфектното време от предишните дни операцията стана факт буквално часове преди метеорологичната обстановка в страната да се влоши – към полунощ в Западна България започна да вали, очаква се вятърът да се усили значително.
Малко след старта на акцията стана ясно, че и баржата, която трябваше да пренесе азотните торове, също е заседнала. "Заседналата баржа е попречила на процеса на разтоварване", заяви Пенко Георгиев, директор на историческия музей в Каварна, цитиран от БНТ. По думите му вятърът, вълнението и лошото време ще усложнят работата.
"Заседналият кораб не е увредил подводни археологически обекти", каза още Пенко Георгиев. Във видео, разпространено в социалните мрежи, се вижда как при операцията част от торовете се изсипват в морето.
Целта на акцията е да се отнеме поне половината от товара от 3300 тона азотни торове, които са на борда на Vera SU, за да може да се вдигне носът и корабът да се премести.
Още вчера се разбра, че от плавателния съд изтича азотен тор, а по корпуса му има пробойни от скалите, в които е заседнал. В момента плавателният съд е укрепен с резервни котви, уточнява БНТ. Пробите от водата на Басейнова дирекция - Варна показаха завишено съдържание на нитритен азот, затова бяха взети нови.
Според океанолози изхвърлянето на азотния тор във водата ще доведе до бурен цъфтеж на водорасли. Съответно след това ще има гниене, което ще намали кислорода във водата и ще предизвика измиране на морски обитатели - флора и фауна.
В понеделник от транспортното министерство увериха, че тороветете и корабът ще бъдат извозени до пристанище Варна, където ще останат, докато корабособственикът не заплати пълния размер на направените от държавата разходи.
Междувременно във Facebook беше създадена групата „Оставка на морската администрация – София“, в която граждани настояват служебният министър-председател Стефан Янев, през служебния министър на транспорта Христо Алексиев, да поиска и приеме оставката на ръководството на Изпълнителна агенция "Морска администрация" - София в лицето на нейния изпълнителен директор. Членовете на групата подчертават, че бездействието на държавата по случая продължава повече от седмица, а инцидентът застрашава екологията в резервата, морското биоразнообразие, представлява опасност както за поминъка на дребномащабните риболовци от региона, така и за туризма.