Фрапорт Туин Стар следи ситуацията около концесията на Летище София и очаква процедурата да се забави заради смяната на министъра на транспорта, каза директорът Улрих Хеппе в интервю за Александър Богоявленски, водещ на предаването Авиошоу по Bulgaria ON AIR. За първи път в историята си летище Варна посрещна 2 милиона пътници.
- Поздравления отново за двумилионния пътник на летище Варна. Не намирате ли за символично, че начело на германска компания в България с български екипаж двумилионният пътник всъщност дойде с германски самолет, но с български екипаж?
- Това е много хубаво съвпадение. Много съм щастлив, че дойдоха с Germania. Не са много хората, които знаят, че това е германската авиокомпания. Дългогодишен партньор са и летят с български екипаж. Имат добър продукт. Дойдоха с малко закъснение от Нюрнберг днес, заради удар с птица на летището там. Но всички са добре и това е чудесен ден.
- Вече казахте, че това е добър пример. Летище Варна всъщност е един от най-добрите примери в групата на Фрапорт. Така ли е?
- Точно така. Колегите ми във Fraport Group ми завиждат. В момента имаме 30 летища на 4 континента. А в историята на летище Варна само в последните 3 г. са увеличили трафика с 62%. От 2015, 2016, 2017 до 2018 г.. Това е невероятно.
- Значи само за 7 години...
- Започнахме преди 10г. да работим тук, но аз говоря само за последните 3 години.
- Вече имаме 2 милиона пътници на летище Варна. Може би в не много далечно бъдеще ще празнуваме посрещането на 3 млн. пътници. Не е толкова невъзможно.
- Надявам се да се случи и да го отпразнуваме заедно. Но за следващата година амбициозната ни цел е да задържим това много високо ниво. След като за 3 години си постигнал 62% ръст, това е много необичайно. И сме позитивни в прогнозата си, че ще можем да задържим това много високо ниво. Но всъщност ръстът няма да може да продължи с тази скорост. Така че ще са нужни няколко години, за да стигнем до 3 млн.
*****
По отношение на инфраструктурата до и от летището нещата също се развиват. Виждаме големи инфраструктурни проекти във Варна. Това означава, че регионът расте. Какво означава това за авиоиндустрията и летището?
- Опитваме се и подобряваме нашата инфраструктура. Например тази година ще инвестираме 11 млн. лева в инфраструктура, а догодина, през 2019 г. – ще направим същото – още 11 млн лева.
Много е скъпо да се поддържа тази инфраструктура. Вижте тармака, напълно ще подменим настилката. И ще променим дизайна, за да пренаредим осветлението. Трябва да подобрим осветителната система. Само това е 4 млн. лева. И се надявам да стане за сезон 2020.
- Значи ще се прави следващия зимен сезон?
- Започнахме вече. Сега ще ускорим работата, когато трафикът намалее в края на сезона. Трябва да продължим през 2019 г. Ако времето е хубаво и ако бързаме, дори може да сме готови през 2019 г., но определено целта ни е сезон 2020.
- Големите инвестиции на летище Варна не спират?
- Не. Продължаваме. Вижте и сградите. Дирекцията ни е в хангара до терминала. Ще я ремонтираме и ще обновим конструкцията. Имаме около 60 инвестиционни проекти, които правим във Варна. В бъдеще ще има и още. През 2019 г. ще започнем да правим нова пожарна станция. И ще я строим в следващите години. През 2024 г. трябва да мислим за разширение на терминала, ако трафикът продължи да расте, както очакваме.
Има и много малки неща, например зареждането с гориво. Лоунджът например трябва да се разшири за зимата, защото виждаме, че все повече хора използват ВИП лоунджа, което ни радва. Това е удобно пространство и е търсено и през зимата, а е тясно, защото през лятото отваряме терасата.
- Можем ли да кажем, че цялата група на Фрапорт увеличава операциите си в България и вниманието остава насочено към страната ни? И можем ли да очакваме още ръст в близките години?
- Определено.
- И във Варна, и в Бургас?
- Харесваме страната. Харесваме красотата на този регион. Варна и Бургас. Също и столицата е привлекателна. София е атрактивна като дестинация за кратки почивки.
- Какво ще кажете за София? В момента има проект за международното летище в София. Фрапорт ще изрази ли някакъв интерес?
- Мисля, че колегите работят по това. Те се интересуват и работят по проекта. Официалният краен срок е 22 октомври, но със смяната на министъра на транспорта на България очаквам (процедурата) да бъде удължена. Още не знаем с колко.
Може датата да бъде отложена за декември. Но съм любопитен да видя какво ще решат. Не са обявили официално и затова не знам, но е атрактивно. Очаквам да видя голям интерес от международни играчи. И Фрапорт определено следи всички възможности.
Гледаме към още възможности и в Бразилия. Наскоро взеха две летища в Бразилия – на север и на юг. И има още приватизация, която предстои в Бразилия. Така че колегите във Франкфурт са много заети в момента.
Цялото интервю гледайте в Aвиошоу по Bulgaria on Air в събота от 16,00 часа!