fallback

Електронни винетки ще улесняват шофьорите

Годишните приходи от винетки у нас са близо четири пъти по-малко от разходите за поддържане на пътищата

11:31 | 18.09.15 г. 6

Ще бъде променена системата за заплащане на пътна такса и винетките ще бъдат заменени от модерна електронна система за справедливо плащане, като най-много ще плаща този, който най-много пътува. Това каза регионалният министър Лиляна Павлова по време на срещата на министрите по пътна инфраструктура, която се провежда край Варна, предаде „Фокус”.

Управителят на пътната агенция Лазар Лазаров уточни за БНР, че леките автомобили ще продължат да плащат пътни такси по винетната система, тоест на изминато време, но потребителите ще бъдат облекчени чрез електронни винетки. Те ще могат да бъдат закупувани по електронен път и ще заменят сегашните хартиени стикери по предните стъкла на автомобилите.

Той подчерта, че добрият опит по отношение на заплащането на пътните такси е от значение за България, тъй като предстои през 2017 година да се въведе заплащане за изминато разстояние за товарните автомобили – т. нар. тол такси.

Оперирането чрез тол такси при леките автомобили е много по-сложно, отколкото при товарните, каза Лазаров. Той коментира, че стойността на винетните такси се очаква да бъде запазена.

Приходите от винетки годишно у нас са около 160 млн. лв., а за поддържане на пътищата се отделят около 600 млн. лв. и заради това трябва да се търси друг начин за заплащане на транзитния трафик, особено по отношение на международния превоз, каза министърът на транспорта Ивайло Московски по време на срещата на министрите по пътна инфраструктура, допълва „Фокус“.

Според Московски друг проблем е дисбалансът на таксуването за транзитния трафик в различните държави от региона. Необходимо е уеднаквяване на транспортните тарифи между жп и автомобилния транспорт за транзитния трафик, каза той. „Трябва да се работи съвместно между различните държави, за да се стигне до крайната цел – по-голяма свързаност на Югоизточна Европа с останалата част на континента”, посочи Московски. И обясни, че за 400 км път през България се заплаща около 10 евро, в Унгария таксата е 80 евро, в Словения 100 евро, а в Австрия 142 евро. Това води до по-ниска конкурентоспособност на отделните страни, посочи той.

Министър Московски допълни, че там където са пътят, магистралата, пристанището и летището, там са хората, бизнесът и парите. Той посочи, че в момента придвижването по Балканския полуостров е трудно, защото инфраструктурата е незавършена.

„Недопустимо е от София през Скопие и Тирана до Подгорица да се стига за 11 часа”, заяви по отношение на инфраструктурата и външният министър Даниел Митов. Той допълни, че Балканите са изключително важни за ЕС, защото 6 от 10 транспортни коридора минават през Балканите за Европа.

Той добави още, че подобряването на транспортните връзки развива икономиката, което е много важно за Югоизточна Европа. „Да се постигне свързаност със съседните ни държави е от огромно значение за икономическото развитие и повишаване на доверието между нас”, добави още Митов.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 22:13 | 11.09.22 г.
fallback