Изкуственият интелект ще е първи сред професиите на бъдещето. Тази прогноза пред Bulgaria ON AIR направи ръководителят на офиса за технологичен трансфер на Института по роботика към БАН Евгени Иванов.
"Говорим за метавселена, възможности за нови видове енергия, които да бъдат въведени на пазара. Новите професии ще се движат от технологичните измерения", уточни той.
Запитан колко дълъг ще бъде този процес на трансформация, директорът на Националния център за компетентност "Квантова комуникация, интелигентни системи за сигурност и управление на риска" акад. Чавдар Руменин, очаква че това ще се случи след 30-40 г. „През това време ще има възможности хората да се преквалифицират и да добият нови модалности и умения, с които да се адаптират към новите условия“, посочи той.
Швeдcĸият инcтитyт зa oцeнĸa нa пaзapa нa тpyдa и oбpaзoвaтeлнa пoлитиĸa e пpoвeл пpoyчвaнe и e идeнтифициpaл пpoфecии, ĸoитo cĸopo щe бъдaт зaмeнeни oт изĸycтвeн интeлeĸт.
"Ще отпаднат тези професии, в които няма творчество, които са по-автоматизирани и не се изисква въображение. Като туристически агент например, защото в интернет ще намеря хотел, в който желая да отседна. Касиерите в банките, в техномаркетите, в супермаркетите, готвачите. Печатарските професии също, защото съвременните технологии са уникални", даде примери акад. Чавдар Руменин.
Според него таксиметровите шофьори също ще бъдат излишни, след като ще има автомобили, които ще бъдат управлявани от изкуствения интелект.
"Учените, журналистите, лекарите, учителите – тези професии, при които се иска творчество отношение, ще останат", увери Чавдар Руменин.
Евгени Иванов обясни, че към момента се смята, че 75% от професиите, които ще ги има през 2030 г., не са измислени все още.
"Учениците и студентите трябва да учат умения. Трудно е да се ограничи обучението само в сферата на биология, химия, математика. Трябва да се учат умения за решаване на проблеми, които все още в нашите училища не се преподават по необходимия начин", подчерта той.
По думите му трябва да се приложи мултидисциплинарен начин на обучение, който да позволява решаване на конкретни проблеми и учене как се правят иновации и изобретения.
Ще имат ли време хората да се прекфалифицират? Какво да учат сега студентите? Ще отпадне ли професията „готвач“, която влага творчество при приготвянето на гозбите? Беше ли приложен успешно изкуственият интелект по време на пандемията? Какъв трябва да е контролът върху изкуствения интелект?
Гледайте още видеа в сайта на Bulgaria ON AIR.