"Ефектът Таварес", възкликна The Financial Times, след като групата PSA Peugeot Citroen още в първата година под ръководството на новия си изпълнителен директор отчете рекордна печалба. Привлеченият от Renault мениджър оряза разходите, намали моделната гама и очерта нова стратегия за развитие, наречена Push to Pass - натисни, за да изпревариш.
Част от тази стратегия бе и подмяната на ръководствата на двете компании. Най-актуалната рокада е в Peugeot, където от септември има нов главен изпълнителен директор: Жан-Филип Емпарато, човек с над четвърт век стаж в групата, който даде първото си интервю за чуждестранна медия именно за "Колела" на Bulgaria ON AIR.
Как се развива до момента планът Push to Pass?
Тенденцията е много положителна. Всъщност буквално вчера (в четвъртък, б. ред.) Карлос Таварес обяви нова цел за нас: Free to Move, това са нашите разработки в сферата на мобилността. Ето ви я поредната част от плана Push to Pass - да можем през 2020-2021 г. да постигнем добра печалба, да превърнем Peugeot в премиум бранд и да предложим мобилни решения за всички. Какво означава мобилни решения - означава да намерим място, да присъстваме във всевъзможните нови бизнеси, които ще се зародят в следващите пет-десет години от новите технологии. За момента се движим по график и се надявам с новите 3008 и 5008 да приключим първата фаза от плана.
Електрификацията и автономното управление са главните тенденции днес. Немалко хора смятат, че с тях ще се промени самият начин, по който ползваме автомобилите - наемане и споделяне, вместо притежаване. Струва ли ви се вероятно това? И как би повлияло то на продажбите?
Мисля, че живеем в много специално, направо фантастично време. Непрекъснато постигаме повече автономност - с всяка следваща премиера и всеки следващ ден. Готови сме за идването на автономната кола - не забравяйте, че имаме вече над 60 000 километра изпитания с десет такива машини. Но след пет до седем години ще стигнем до нещо съвсем различно - не само до фазата "ръцете свободни", но и до "очите свободни", и накрая "умът свободен".
Ние в Peugeot трябва да следваме тази тенденция и да сме готови наравно с останалите, или може би дори преди тях. Но също така ние искаме да предложим избор: искате ли да шофирате, или не. Ако искате, трябва да ви оставим тази възможност.
Второто интересно нещо са хибридното и електрическото задвижване. И не само. Ние ще бъдем готови с правилните решения. Какво означава това ли? Първо, да имате истинска независимост - повече от 60 километра електрически пробег за plug-in хибридите. И в същото време с 40 на сто по-малък разход. И накрая - цена и поддръжка, които са конкурентни на традиционните автомобили. Ние бихме могли да пуснем на пазара всякакви електромобили още днес. Но целта е цената и издръжката им да устройват клиентите.
Какви предизвикателства носи тази тенденция от гледна точка на производството и доставките? Ако всички се втурнем към електромобилите, как ще се отрази това на енергетиката, ще ни трябват ли нови атомни електроцентрали, да речем? За всяка държава отговорът ще е различен. Германските решения в енергетиката не са същите като френските решения, или като испанските, или като британските. Ще трябва да се приспособяваме. Но правилният въпрос е: каква е дългосрочната ни визия за ефекта, който искаме да имаме върху градовете... Трябва да имаме обща визия и общи цели с правителствата, за да определим какво искаме за 2030 - 2040 година от автомобилната индустрия.
Вие бяхте първата компания, обявила разхода на моделите си в истинския живот. Какъв е ефектът от това върху репутацията и продажбите ви?
Ще можем да го оценим напълно догодина, защото са минали само няколко месеца. Но обратната връзка, която получаваме, е много позитивна. Ние показахме, че не се заиграваме с правилата, че сме прозрачни и слагаме цялата информация на масата. Всъщност ние решихме да бъде прозрачни не вчера, когато обявихме тези данни, а още преди 15 години. Не ни е страх да бъдем контролирани.
Част от новата ви стратегия е да намалите рязко броя на моделите, които Peugeot-Citroen произвежда. Вие самият сте работил на много различни пазари - в Латинска Америка, Китай, Европа. Забелязвате ли тенденция към глобализация на пазара? Към изчезване на разликите във вкусовете на отделните пазари?
Да и не. Да, защото ако погледнете SUV сегмента например, той има еднакво силен потенциал навсякъде по света за момента.
Аз лично мисля, че C сегментът ще е ключовият в световен мащаб в следващите няколко години, заедно с лекотоварните, разбира се. Така че като един глобален бранд ние трябва да имаме нашия 308 в Европа, в Китай и навсякъде другаде. С известна адаптация, която понякога се налага, за да задоволим истинския си шеф - нашия клиент.
В последното десетилетие голяма част от растежа на автомобилната индустрия дойде от така наречените BRICS страни. Но сега Бразилия и Русия са в криза, дори Китай показа забавяне миналата година. Кои биха могли да са следващите двигатели на растежа?
Китай си остава ключов пазар за нас. Но аз искам да променим географския микс на марката Peugeot. От 60 процента в Европа и 40 процента навън, поне до 50 на 50. За целта ще заложа на абсолютно всички региони. Китай, Латинска Америка, Русия, и недейте забравя Африка. Знаете, че в Северна Африка нашата репутация е изключително силна. Историята ни там е много богата. Но всъщност съм готов да подкрепя всеки опит, който ще ни доведе до това съотношение 50 на 50, където и да е той.
Още новини на автомобилна тематика четете в Аutomedia.bg