Спадът в приходите на хотелиерите не е изненадващ, като се има предвид, че още в началото на летния сезон бяха намалени цените по морето. Това каза Боян Павлов от Института за анализи и оценки в туризма пред телевизия Bulgaria On Air в коментар на последните данни на националната статистика за туризма през юни.
Именно с по-ниските цени през тази година той обясни спада в приходите на хотелиерите, отчетен от НСИ преди дни.
Хотелиерите предварително, в началото на сезона, намалиха цените с около 20 на сто, за да парират спада на туристите, припомни той. „Спадът в приходите от нощувки не е заради външни фактори, а заради това че всички намалиха цените на пазара, което естествено води до ниски приходи независимо от заетостта на базата“, каза експертът.
Намалената заетост на хотелската база не е толкова съществен фактор – дължи се главно на по-малкото руски туристи през това лято, обясни Павлов.
Намаленият брой на чужденците през юни за почивка у нас може да се дължи на различни фактори – нестабилната обстановка в съседна Гърция, например, обясни експертът. Но като цяло намалението на чужденците идва от спада в посещенията на руски туристи. Очакванията на Института са посещенията на руснаците до края на годината ще бъдат с около 150 хиляди по-малко, което не е смущаващо, като се има предвид, че около 500 хиляди ще дойдат на почивка по нашето Черноморие.
Очаква се през август 80 хиляди българи да отидат на почивка в Гърция, а 110 хиляди гърци – да влязат в България. Турция остава най-популярната дестинация за българите със 120 хиляди българи, пътуващи за турските курорти.
Средно почивката на българина тази година струва 760 лева, като миналата година сумата е била 790 лева. Причината са по-евтините горива, по-лесния транспорт до морето и други фактори като спада на еврото, което допълнително сваля цените, посочи експертът.
Категоризацията на хотелите не е работа на Министерството на туризма, смята Павлов. Ако тя се случи по начина, уреден в наредбата, ние ще останем нискобюджетна дестинация, коментира той. Пътят към постигане на тази цел минава през това да си създадем лоби за реклама на българския туризъм по примера на Гърция, каза още експертът.
Единствено чрез лобита по света ще можем да подобрим нашия туристически пазар, категоричен е той.
Наред с това Министерството на туризма трябва да започне да се занимава главно със стопанисване на туристическите обекти публична държавна собственост. В момента те не са поддържани и промотирани, за да привличат туристи.