От две години на българския пазар се наблюдава тенденцията да се купуват все по-нови автомобили, ако потребителят е избрал машина втора употреба. Българите вече не искат коли над 10 години, такива се купуват основно в Македония и Албания. Това каза пред телевизия Bulgaria On Air Любомир Доросиев, зам.-председател на Изпълнителния съвет на Асоциацията на вносителите на автомобили.
Той коментира информацията от екоминистерството, че с 5 на сто ще бъдат намалени екотаксите при закупуване на нови автомобили, а с 3% ще бъдат увеличени за превозните средства, които са над 5-годишни като мярка срещу замърсяването на въздуха с фини прахови частици (ФПЧ).
Припомняме, че на бизнес форум министърът на околната среда Ивелина Василева каза, че продуктовата такса (т. нар. екотакса) за нови автомобили ще стане 138 лв. при 146 лв. в момента. За колите до 5 години екотаксата ще стане 194 лв. - сега е 200 лв. За автомобили от 5 до 10 години ще бъде увеличена с 3% - от 253 лв. на 260 лв., за превозни средства над 10 г. таксата ще нарасне също с 3% - от 267 лв. на 275 лв.
От Асоциацията на вносителите на автомобили смятат, че не трябва да се слага еднократна ставка при регистрацията на автомобила, а е по-удачно да има екокомпонент в пътния данък, за да се стимулира купуването на нови коли, заяви Любомир Доросиев.
Той твърди, че никой не знае къде отива екотаксата, парите по думите му се стичали към „бездънна яма“. Асоциацията твърди още, че сега продуктовата такса за рециклиране на автомобили се плаща само на една фирма и това става на територията на КАТ.
Инж. Петър Мицин от Българска рециклираща компания отговори, че има прозрачност при разпределяне на екотаксите. Той допълни, че таксите са въведени в отговор на евродиректива и системата работи повече от 8 г. в страната. От самото начало има пълен контрол от страна на държавата върху работата на фирмите и как се изразходват парите, твърди Мицин.
Той освен това допълни, че на пазара работят и други оползотворяващи организации. Всички компании имат достъп до пазара, ако покрият критериите, посочени в законодателството, каза той.
Експертът изчисли, че над 450 хил. т отпадъци от стари коли са рециклирани от началото на действие на наредбата. Една трета от тях са опасни отпадъци като акумулатори, киселини, гуми втора употреба, течности, фреони и др., които преди години са попадали в околната среда. По негови данни в страната се оползотворяват над 93% от автомобилните части.
Статистиката сочи, че над 60% от внасяните коли са над 10 г. при внос на около 200 – 250 хил. автомобила годишно, допълни той.
Вижте още във видеото:
Още видео материали можете да видите в сайта на Bulgaria On Air