Българските потребители се научиха да сравняват цените на едни и същи продукти в България и в чужбина. Този коментар направи д-р Андрей Велчев, председател на сдружение „За достъпна и качествена храна“, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria по повод предстоящия бойкот на големите хранителни вериги. Според него той е своеобразен "вик" на българските граждани, че не приемат това ценообразуване.
„Производителите на продукти знаят, че ако продуктът им не е качествен, няма да останат на пазара, а ще бъдат заменени от други. Голямата вина на веригите е тяхната безотговорност към крайния продукт“, посочи Велчев и съобщи, че в последните години има множество сигнали за лошо съхранение и лош външен вид на продуктите.
По думите му българските потребители продължават да вярват в ролята на държавата, въпреки че последните три години някои неправителствени организации не са срещнали разбиране. „Липсва качествена законодателна инициатива. Сега е нужно ролята на държавата и регулаторите да е ефективна и да има реален контрол върху храните“, коментира Велчев.
За пример той даде ръста на цената на хляба, както и тенденцията на поскъпване при млечните продукти. „Диалогът между големите вериги, малките магазини и местни производители е закъснял. Буди тревога фактът колко квартални магазини са изчезнали“, отбеляза експертът и съобщи, че на 18 февруари ще се състои кръгла маса, на която трябва да се чуе гласът на потребителите.
Председателят на сдружение „За достъпна и качествена храна“ е убеден, че основното, което пречи храната да е достъпна, е държавната политика. „Няма стимули за българските производители. Голяма част от малките фермери казват, че нямат търпение да завършат отчетния период и да излязат от сектора“, предупреди той, но смята, че диалогът не може да бъде само за субсидиите.
Велчев очаква държавата да подпомага определени сектори, но е категоричен, че малките производители трябва да са акцент и изтъкна, че по този начин няма да се обезличат характерни продукти, и даде за пример „занаятчийските колбаси“, които изчезват.
Защо не могат да реализират продукцията си малки производители? Наруши ли се традицията сами да си приготвяме зимнина? Имат ли алтернатива промоциите в големите търговски вериги? Ще има ли продукти от защитен тип с трайни цени и качество?
Вижте целия коментар във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.
Всички гости на предаването „Бизнес старт“ може да гледате тук.