fallback

Интересът на чуждите инвеститори към българските стартъпи все повече се засилва

В България рисковият капитал е ограничен, но се очаква в следващите години да видим подобрение на инвеститорската среда, прогнозира собственикът на The Revenues Factory

14:46 | 29.11.24 г.

Бизнес средата за стартъпи у нас се подобрява. Все повече хора правят първи стъпки и се насочват към амбициозни проекти, а инвеститорите искат да видят дали вече имат клиенти при изпълнението на идеята. Този анализ в предаването "Бизнес старт" на Bloomberg TV Bulgaria направи Огнян Василев, собственик на The Revenues Factory.

Според него интересът на чуждестранните инвеститори към България се засилва и се очаква тази тенденция да продължи. „Все повече външни инвеститори заделят капитали, които след проучване целят да насочат у нас“, посочи той.  И добави, че има нужда от по-голяма видимост на добрите проекти у нас, защото често „изключителни идеи остават незабелязани и оставени да се развиват много локално“.

По думите му все повече хора целят да правят бизнес у нас и предприемат нужните стъпки за обучение и реализацията на идеите си. Василев съобщи, че инвеститорите предпочитат да насочат капитали в стартъпи с план за развитието си при търсенето на клиенти за продуктите си.

„Изкуственият интелект е друг водещ фактор за фондовете, предоставящи инвестиране, като всеки търси да има експозиция към компания, развиваща технологията. От друга страна, често компании твърдят, че са в сферата на AI, дори и да не са изцяло, само за да привлекат повече капитали“, коментира консултантът.

Той отчете, че освен директните компании, които разработват изкуствен интелект, то заобикалящите ги в екосистемата бизнеси също имат потенциал за добри резултати. Василев даде пример с компаниите, които ще обслужват инфраструктурата около AI, като проверка на данните.

„В България рисковият капитал е ограничен, тъй като не се е развил естествено, но се очаква в следващите години да видим подобрение на инвеститорската среда“, прогнозира Огнян Василев.

Що се отнася до реализация на бизнес идеите, той обясни, че по-амбициозните стартъпи у нас се насочват директно към големите западни пазари. „Те целят да оптимизират продуктите си, така че те да са конкурентни на САЩ и Западна Европа, без да трябва да се утвърждават на локалния пазар“, отбеляза консултантът. И добави, че това е предизвикателство за предприемачите, които се сблъскват с административните и регулаторните тежести на другите страни.

„Трудностите винаги ще ги пред всеки стартиращ бизнес – да се намерят хора, да се осигури капитал или да бъдат убедени достатъчно хора, че идеята е добра. Това, което забелязваме е, че у нас има все повече предприемачи, които действат смело, но според мен там може да се развием и да искаме повече от себе си“, заяви Огнян Василев. Той е убеден, че все по-евтино става започването на бизнес, но това не означава, че се става по-лесно успешен.

Все още има хора, които целят да следват тенденциите в предприемачеството, обясни Василев, но смята, че правилният ход е „да се развие бизнес, от който разбираме и може да сме успешни“.

Какво трябва да промени стартъп средата? Как се покоряват чужди пазари? Какви са предизвикателствата пред стартъпите? Кои са добрите примери в Европа и какви са тенденциите в отделните страни? За какво ще следят инвеститорите през 2025 г.

Целия коментар гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването "Бизнес старт" може да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 14:46 | 29.11.24 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още