fallback

М. Бехар: Новоучредената Българо-чешка търговска камара ще предоставя пазарни консултации

Изключително лесно е за чешка компания да оперира на нашия пазар, тъй като България е отворена за чуждестранни инвестиции и има много незаети ниши, посочи мениджърът

20:00 | 05.11.24 г.

Когато една чешка компания реши да дойде в България, за да инвестира, продава стоки или само да проучва пазара, тя има нужда от източници, на които да има доверие. Тази задача вече ще изпълнява първата Българо-чешка търговска камара. Това съобщи в предаването "В развитие" на Bloomberg TV Bulgaria Максим Бехар, председател на основаната от десет бизнес лидери нова организация.

„Ако чешка компания дойде при нас, ще намери информация за 1-2 дни, която в други източници ще трябва да търси 5-6 месеца. Ние сме играчите на пазара и го познаваме“, посочи той и поясни, че това се отнася както за особеностите на чешкия бизнес, така и за работата на позиционираните в България чешки компании.

Според Бехар, когато някой се интересува как стои пазарът, какви са условията за работа, какво е равнището на корупция и как въпросното правителство гледа на чуждестранните инвестиции, може да получи информация от Българо-чешката търговска камара.

„Въпреки големите чешки компании, които оперират у нас, и добрата връзка между бизнесите на двете държави, досега не е имало подобна инициатива", отбеляза Бехар и съобщи, че плановете на Камарата са до края на месеца да се уточнят целите ѝ за 2025 г. Той вижда перспектива в разрастване на бизнеса на партньорите и посочи, че годишният търговски оборот между Чехия и България е между 800 млн. и 1 млрд. евро, което е предпоставка за бъдещо развитие.

Бехар обясни, че от 2021 г. до 2023 г. оборотът между Чехия и България нараства с 15-20% на годишна база, затова връзката между бизнесите е ключова. Той напомни, че правителствата и регулаторите се сменят, но компаниите са тези, които оперират дълго време в установения бизнес климат.

Камарата ще предоставя консултации на чешки компании, чиято цел е да намерят мястото си на българския пазар, както и обратното.

Бехар изтъкна особеностите на бизнеса в Чехия и България. „Въпреки сходствата има и различия между пазара у нас и в Чехия. В централноевропейската страна по-трудно се намират ниши, тъй като повечето са заети. Вижда се, че предприятията там са по-прагматично насочени, докато в България емоциите надделяват при вземането на решения“, анализира ситуацията той.

Максим Бехар добави, че е изключително лесно за чешка компания да оперира на нашия пазар, тъй като България е отворена за чуждестранни инвестиции и има много незаети ниши.

„Политическата нестабилност у нас е по-скоро пречка за родните компании, но тежестта на управленските решения е с все по-малка тежест за инвестиционния климат“, заяви Бехар и допълни, че намаляващото влияние на политиката върху бизнеса е знак за прогрес, но все още има нужда от законодателни корекции в някои ключови за бизнеса закони.

Целия разговор гледайте във видео материала на Bloomberg TV Bulgaria.

Всички гости на предаването „В развитие“ можете да гледате тук.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 21:59 | 05.11.24 г.
fallback
Още от Bloomberg TV виж още