България има потенциал да бъде дестинация за медицински туризъм, но за да започнем да се рекламираме в тази посока, е необходим анализ за позициониране - да изберем направленията, които искаме да представим и да идентифицираме кои са ключовите пазари и как да се рекламираме на тях. Това каза Сийка Кацарова, председател на Български съюз по балнеология и СПА туризъм (БСБСПА) и вицепрезидент на Европейската СПА асоциация, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
По думите ѝ водеща е ролята на Министерство на здравеопазването, за да се направи анализ къде стои България като дестинация за медицински туризъм. България има отлични болници и лекари на световно ниво, но трябва да идентифицираме кои са ключовите пазари и как да се рекламираме на тях.
В България съотношението между цена и качество на медицинските услуги е много добро, но и други фактори биха стимулирали медицинския туризъм. "Първата е забраната на определена услуга, която съседни държави предлагат. Втората е цената на услугата, а третата – дългият лист от чакащи за определени процедури и търсенето на алтернатива пак в други държави. Когато хората идват за медицинска процедура, те остават седмица-две. Това е възможност както за туристическия бизнес, така и за медицинските услуги", посочи Кацарова.
"Предизвикателството при медицинския туризъм е, че обслужването играе изключително важна роля“, коментира гостът. Много болници ще трябва да разширят персонала, за да привлекат хора, които могат да обслужват пациенти, посочи Кацарова.
На този етап най-важното в плана за реклама на България като дестинация за медицински туризъм е да изберем направленията, които искаме да представим. "Не бива да очакваме, че финансирането ще дойде изцяло от Министерство на туризма. Ключова роля ще имат общини като Варна, където средствата от курортна такса представляват сериозна сума. Тези пари трябва да се инвестират в реклама и създаване на възможности“, коментира председателят на Български съюз по балнеология и СПА туризъм.
Според събеседника е крайно време държавата да припознае здравния туризъм като приоритет, защото „имаме всичко необходимо, но никой не ни познава“.
“Не умеем да се представяме, но можем да привлечем експерти, които знаят как да го правят. Например Словения се справя чудесно в тази сфера и можем да вземем пример от там“, заяви Сийка Кацарова.
Преди дни три неправителствени организации подписаха споразумение за развитие на здравния туризъм и налагане на България като дестинация по балнеология и СПА туризъм, както и медицински туризъм. Това са Асоциацията по физикална медицина и рехабилитация (АФМР), Българският съюз по балнеология и спа туризъм (БСБСПА) и Българска болнична асоциация (ББА).
Сред целите, които си поставя меморандумът, е позициониране на България като качествена дестинация за медицински туризъм на международния пазар в комбинация и с другите форми на здравен туризъм, сътрудничество в процеса на изработване на единна стратегия за проучване и използване на минералните ресурси на България и участие в изработването на общи европейски критерии и стандарти в областта на медикъл спа и здравния туризъм.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.