Между европейските страни тече надпревара коя страна ще предложи по-добри условия за обучение на чуждестранни студенти. Вече се рекламират не университети или градове, а цели държави като образователни дестинации. У нас няма политика в тази посока и силно изоставаме. Това каза Калин Костов, председател на Сдружението за качество във висшето образование и борба с неакадемичните практики и плагиатството, в предаването „Бизнес старт“ на Bloomberg TV Bulgaria.
"Дефицитът на кадри и потенциален пазар за университетите в България може да бъде компенсирано чрез интерес в трети страни. За целта е нужна национална програма, която да рекламира българското висше образование в чужбина“, категоричен е гостът.
Положението с чуждестранните студенти остава непроменено. Записването им е бавно и мудно. Например Малта и Кипър имат много гъвкава система за прием на чужденци от страни извън Европейския съюз. Визовият проблем обаче е само едната страна на монетата, отбеляза събеседникът.
"Въпрос на воля, интелект и разумно инвестиране на финансов ресурс е държавата да реализира тази инициатива. Недостигът на млади хора на трудовия пазар ще става само по-силен. Това означава, че трябва да по-скоро да намерим решение на този казус“, каза Костов.
Според него много студенти изместват акцента при избора на университет от академичната стойност на висшите училища към места с добър нощен живот и други условия.
"Ред социални фактори, които нямат връзка с това какво учат, играят по-силен мотивационен фактор от академичните предимства на един или друг тип обучение. Българските посолства, консулства и културни центрове трябва да вземат много по-активна роля. Ако оставим всеки университет сам да се рекламира, това ще е крайно неефективно“, отбеляза той.
Правителствата досега не поставяха реформите в образованието на фокус. В момента губим ценно време. Демографската картина в страната с всяка следваща календарна и учебна година създава все повече проблеми на висшите училища, коментира Костов.
Вижте целия коментар във видеото на Bloomberg TV Bulgaria.